Koniec nafty? Mnohé automobilky dnes naftový pohon zatracujú. Prispel k tomu aj škandál Dieselgate, ale aj fakt, že ide o „špinavšie motory“. Predstavitelia značiek komunikujú verejnosti správy o tom, že budúcnosť je v hybridoch a elektromobiloch. Je totiž dobré mať „zelený imidž“, v niektorých krajinách naň zákazníci počúvajú. Aká je súčasná realita? Omnoho černejšia.

Napriek tomu, že podiel naftových áut v Európe klesá, ide o veľmi pomalý proces. Medziročne klesol predaj len o 3,7 %.

Volvo napríklad verejne zatracuje naftový pohon. Zároveň však šalamúnsky dodáva, že ho bude zákazníkom poskytovať dovtedy, kým to bude možné a dovtedy, kým oňho budú javiť záujem. V preklade bude v predaji do tej doby, kým to bude dávať ekonomický zmysel. Emisné limity sú totiž čoraz náročnejšie a veľký zlom má prísť v roku 2020, keď vstúpi do platnosti norma WLTP. Pri nej budú mať naftové motory poriadne ťažký život. Nebude to znamenať ich zánik, ale ďalšie skomplikovanie už tak komplikovaných vznetových agregátov. To jednak zníži spoľahlivosť a zároveň zvýši cenu. No ale vráťme sa k Volvu, ktorého predstavitelia verejne vyhlasujú, že naftový motor nie je budúcnosťou. Viete, s akým druhom pohonu sa predávajú Volvá v Európe? Až 80 % áut jazdí na naftu! Spálená nafta síce smrdí, ale peniaze nesmrdia... Švédi tvrdia, že už v najbližšej dobe prídu hybridy, ktoré nahradia naftu. „Ak ide o cenu, povedal by som, že je otázkou niekoľkých rokov, kým uvidíme obrat. Naftové motory sú stále drahšie a hybridy lacnejšie,“ hovorí šéf Volva, Hakan Samuelsson.

Volvo dnes predáva v Európe až 80 % áut s naftovým pohonom. Napriek tomu tvrdí, že už o pár rokov ich nahradia hybridy.

Naopak, niektoré automobilky verejne tvrdia, že budúcnosť vidia aj v nafte. Medzi nimi je Audi aj Mercedes. Dobre si totiž uvedomujú, že väčšine ich klientov nezáleží na ekológii, ale na peňaženke. Nové naftové auto má v podstate rovnako náročný servis ako porovnateľné benzínové auto, lámať sa to začína až po rokoch. Neskôr potrebujú vznetové motory nákladný a drahý servis, ale medzitým ho už prvý majiteľ dávno nevlastní. Navyše s naftou človek šetrí aj pri prevádzke, hlavne pri veľkých autách to môže byť aj viac ako 2 litre na 100 km. Dokonca aj po rokoch pri predaji majú naftové vozidlá častokrát vyššiu cenu (je to trochu nepochopiteľné, pretože oproti benzínovým autám sú komplikovanejšie a finančne náročnejšie na údržbu, mnohí si to však neuvedomujú). Z finančných dôvodov preto mnohí pri nákupe preferujú naftové vozidlá, a to najmä v prémiovej triede. Uvidíme ako a či to vôbec zmenia najbližšie roky, kedy bude vznetová technológia drahšia.

 

A aké sú teda čísla pri ostatných automobilkách? Až 70 % klientov Audi a Mercedesu volí naftový pohon. V prípade BMW je to ešte viac (75 %). No od nafty sú úplne závislí aj majitelia britských prémiových značiek Land Rover a Jaguar. Výrobca SUV predá až 95 % vozidiel so vznetovými motormi. Jaguar, značka so športovým imidžom, celých 90 %! To nie je normálne... Snaha britských politikov vyčistiť krajinu od „špinavých naftiakov“ je tak dosť logická. Úsmevné je, že donedávna ešte naftové motory daňovo zvýhodňovali kvôli nízkej produkcii emisií CO2.

 

Že to ide bez nafty ukazuje naopak Toyota. Tá predá v Európe približne 10 % nafťákov. Zvyšok sú benzínové motory a dobre známe hybridy.

Zdroj: autoforum

VOLVO MÁ NÁHRADU ZA NAFTOVÉ MOTORY

VOLVO MÁ NÁHRADU ZA NAFTOVÉ MOTORY

Pokiaľ trochu sledujete situáciu ohľadom motorov, pravdepodobne viete, že pre naftové motory to nevyzerá ružovo. Veľká ...

06. 06. 2016
EÚ SCHVÁLILA ZÁKON, KTORÝ URÝCHLI KONIEC NAFTOVÝCH MOTOROV

EÚ SCHVÁLILA ZÁKON, KTORÝ URÝCHLI ...

Automobilky tvrdia, že „zlaté časy“ naftových motorov už skončili. Po zavedení normy WLTP do praxe bude plnenie ...

06. 04.