Poznáte Škodu Octavia? Kto by ju v našej zemepisnej oblasti nepoznal? Každá generácia sa teší veľkému záujmu. Na svete je už nejaký čas Octavia III, čo mnohé firmy, ale aj jednotlivcov postupne privedie k výmene za novší kus. A to zas spôsobí, že trh jazdených áut bude mať štedrú ponuku. Bude Octavia II dobrá voľba? V spolupráci s autobazárom AAA AUTO a online obchodom s náhradnými dielmi motointegrator.sk sme hľadali odpoveď.

 

 

Po úspešnej prvej generácii prišla na rad dvojka, ktorú Škoda odhalila v roku 2004 v Ženeve. Stála pred ňou ťažká úloha. Musela nadviazať na obrovský úspech, ktorý zaznamenala jej predchodkyňa najmä v strednej Európe.

Vozidlo dosiahlo rozmery 4572 mm na dĺžku, 1769 mm na šírku a 1462 mm na výšku. Rázvor narástol na 2578 mm. Batožinový priestor pojme 560 litrov, po sklopení sedačiek až 1350 litrov. Dovolím si tvrdiť, že Octavia ťaží aj zo svojej praktickosti, ktorú prináša karoséria typu liftback. Automobil stojí na platforme PQ35, ktorá pochádza od koncernu VW a základ poskytuje aj pre Audi A3 II, VW Golf V, VW Jetta V a Seat Leon II.

 

Škoda pripravila verzie liftback a kombi. Model Scout mal oplastovanú karosériu a zvýšený podvozok. Pohon všetkých kolies mimo modelu Scout Škoda sprístupnila len vo verzii kombi s označením 4x4. Roztáčanie oboch náprav zabezpečoval Haldex 4. generácie.

 

Spolu s modelovým rokom 2009 prišiel aj facelift, ktorý zmenil najmä výraz novej Octavie. Výrobca vykonal pár zmien aj v interiéri a do ponuky pridal motory 1,4 TSI (90 kW) a 1,6 FSI (85 kW). Život tejto generácie skončil v roku 2013.

 

V rámci crash testov Octavia v roku 2004 nedosiahla ani raz plný počet hviezdičiek. Ochranu dospelej a taktiež aj detskej posádky zvládla na 4/5. Chodci si musia vystačiť s 2 hviezdičkovou ochranou zo 4.

Octavia druhej generácie nadviazala na úspech jednotky.

Dizajn

 

V porovnaní s prvou generáciou je dvojka na prvý pohľad robustnejšia. Pred faceliftom jej svetlá mohli budiť dojem, že Octavia je stále smutná a má zlú náladu. Po omladení chcel výrobca tento efekt napraviť a kvetnatým výrazom nových svetiel to podľa mňa už prehnal. Na druhej strane takto aspoň môžeme veľmi ľahko rozpoznať pred a po faceliftovú verziu.

 

Octavia sa nikdy nespájala so žiadnymi dizajnovými orgiami. Je teda úplne pochopiteľné a akceptovateľné, že jej vzhľad je strohý a nenápadný. Po cestách ich jazdí mnoho a teda neohúrite s ňou absolútne nikoho. Napriek tomu pôsobí solídnym dojmom.

 

Vnútro auta poskytuje taktiež klasiku. Základné plasty sú doslova hnusné. Vypracovanie je však na pomerne dobrej úrovni. Taktiež rozmiestnenie ovládacích prvkov je klasické, na miestach, kde by ste ich čakali. Vyššie výbavy ponúkajú aj luxusnejšie materiály, v prítomnosti ktorých sa človek cíti príjemnejšie. Sedačky sú príjemné a veľké. Cestovanie teda prevádza komfort.

Octavii sa nepodarilo získať plný počet hviezdičiek.

Vzhľad Octavie je síce uhladený, no nudný. V polovici svojho života dostala z hľadiska dizajnu výrazný facelift, ktorý kompletne zmenil jej výraz.

Povedzme si pravdu. Dizajn Octavie je celkom slušná nuda.

Jazda a jazdné vlastnosti

 

Nevýrazný vzhľad Octavia kompenzuje dospelými jazdnými vlastnosťami. Auto je pomerne vyvážené. Podvozok v zákrutách auto podrží. Svižnejšie prejazdy nesprevádzajú výrazné náklony a hompáľanie sa. Práve naopak. Na druhej strane však Octavia zvláda aj filtrovanie nerovností. Výrobca jednoducho našiel správne nastavenie podvozka, ktoré druhej generácii mimoriadne svedčí.

 

Predná náprava pozostáva zo zavesenia typu McPherson so spodnými trojuholníkovými priečnymi ramenami. Vzadu výrobca použil viacprvkovú nápravu. Jej súčasťou je pozdĺžne a tri priečne ramená.

 

Dobrú prácu odvádza aj elektromechanický posilňovač riadenia, ktorý s narastajúcou rýchlosťou mení svoju tuhosť. Bezpečnej jazdiaceho vodiča Octavie určite potešia aj účinné a ľahko dávkovateľné brzdy. Môže sa zdať, že Octaviu len chválim, no v rámci podmienok, pre ktoré ju Škoda stvorila je naozaj na vysokej úrovni. Bežné verzie však veľa športového ducha a emócii neprinesú.

Octavia zvláda naše cesty dobre. Hanbu si nerobí ani na nekvalitných cestách, alebo na pokrútených okreskách.

Ponuka motorov a prevodoviek

 

Keďže Škoda je súčasťou koncernu VW, tak ponuka motorov Octavie je veľká. Najslabšiu voľbu tvorí 1,4 litrový štvorvalec MPI. 55 kW (75 k) a po facelifte 59 kW (80 k) je jednoducho málo. Veľa zábavy neposkytne ani väčší 1,6 litrový agregát s 75 kW (102 k). Objemovo najmenším je preplňovaná jednadvojka (77 kW- 105), ktorá do ponuky pribudla až v roku 2010.

 

Vo výkonovej postupnosti nasleduje priamovstreková jednašestka FSI (85 kW- 116 k), preplňovaný 1,4 l TSI (77 kW- 105 k), 2,0 FSI (110 kW- 150 k), 1,8 TFSI (118 kW- 160 k) a v prípade eresy aj 2,0 TFSI (147 kW- 200 k).

 

Technologia FSI (Fuel Stratified Injection) však v prípade Octavie 1,6 FSI nie je dotiahnutá úplne dokonca. Za normálnych okolnosti pracuje tento motor s vrstvenou zmesou. V tomto prípade však kvôli zníženiu nákladov pracuje len s homogénnou zmesou a teda túto technológiu v plnom rozsahu nevyužíva.

 

V autobazároch však nájdete v oveľa väčšom zastúpení naftové Octavie. Druhá generácie existovala v dobe, kedy VW a samotná Škoda menila technológiu čerpadlo-tryska (PD) za vstrekovanie common-rail. V ponuke teda nájdete aj legendárnu jednadeviatku TDI PD alebo menej spoľahlivý dvojliter. Všetky tieto agregáty výrobca postupne nahrádzal 2,0 TDI CR a neskôr aj 1,6 litrovým naftovým motorom s rovnakým označením. Výkony sa pohybujú od 77 kW (105 k) až po 125 kW (170 k).

 

Vo väčšine prípadov v ponuke nájdete 5 alebo 6 stupňové manuálne prevodovky, ktoré sa vyznačujú pomerne spoľahlivou prevádzkou a presnou zmenou prevodov. V lepšie vybavených kusoch vládne aj automatická prevodovka DSG. S benzínovými motormi (okrem najslabšieho) môže byť spriahnutý aj automat TipTronic so šiestimi prevodovými stupňami.

Jazdné vlastnosti sú dobré. Športové ambície si však nechajte pre iné auto.

Octavia môže mať pod kapotou pomerny vysoký počet motorov. Od "zdochlín" až po zaujímavé agregáty. ;)

Benzínové motory

Motor Výkon Krútiaci moment Roky výroby
1,2 TSI 77 kW (105 k) pri 5000 ot 175 Nm od 1500 do 3500 ot od 2010
1,4 MPI 55 kW (75 k) pri 5000 ot 126 Nm pri 3800 ot 2004-2006
1,4 MPI 59 kW (80 k) pri 5000 ot 132 Nm pri 3800 ot od 2006
1,4 TSI 90 kW (122 k) pri 5000 ot 200 Nm od 1500 do 4000 ot od 2008
1,6 MPI 75 kW (102 k) pri 5600 ot 148 Nm pri 3800 ot 2004- 2010
1,6 FSI 85 kW (116 k) pri 6000 ot 155 Nm pri 4000 ot 2004-2008
1,8 TSI 118 kW (160 k) od 5000 do 6200 ot 250 Nm od 1500 do 4200 ot od 2007
2,0 FSI 110 kW (150 k) pri 6000 ot 200 Nm pri 3500 ot 2004-2008
2,0 TFSI (RS) 147 kW (200 k) od 5100 do 6000 ot 280 Nm od 1800 do 5000 ot od 2005

 

Naftové motory

Motor Výkon Krútiaci moment Roky výroby
1,6 TDI CR 77 kW (105 k) pri 4400 ot 250 Nm od 1500 do 2500 ot od 2009
1,9 TDI PD 77 kW (105 k) pri 4000 ot 250 Nm pri 1900 ot 2004-2010
2,0 TDI CR 81 kW (110 k) pri 4200 ot 250 Nm od 1500 do 2500 ot od 2012
2,0 TDI PD 103 kW (140 k) pri 4000 ot 320 Nm od 1750 do 2500 ot od 2007
2,0 TDI PD 16V 103 kW (140 k) pri 4000 ot 320 Nm od 1750 do 2500 ot 2004-2010
2,0 TDI CR 103 kW (140 k) pri 4200 ot 320 Nm od 1750 do 2500 ot od 2010
2,0 TDI PD (RS) 125 kW (170 k) pri 4200 ot 350 Nm od 1800 do 2500 ot 2006-2008
2,0 TDI CR (RS) 125 kW (170 k) pri 4200 ot 350 Nm od 1750 do 2500 ot od 2008

 

V autobazároch dominujú naftové motory. Ponuka benzínových je však taktiež pomerne široká.

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

 

Octavia druhej generácie patrí k pomerne spoľahlivým autám, ktoré účet svojho majiteľa nenamáhajú príliš častými výdavkami. Všetko však závisí od servisu, ktorý auto dostávalo u predchádzajúceho majiteľa. Napriek tomu však Octaviu neobchádzajú niektoré typické neduhy.

 

Z menej dôležitých porúch sa môžu vyskytnúť problémy s klimatizáciou, zahmlievaním hmloviek alebo s rádiom Symphony. Bezporuchový nie je ani panel Climatronic alebo spínač brzdových svetiel. Zriedka vie potrápiť aj centrálne zamykanie, alarm a elektrické sťahovanie okien.

 

Podvozok odoláva nástrahám ciest a opotrebovaniu pomerne dobre. Ako prvé zvyknú umierať tiahla priečneho stabilizátora a zadné silentbloky uchytenia predných ramien. Tlmiče modelu Scout a verzie s pohonom všetkých kolies majú nižšiu životnosť.

 

Z hľadiska motorov je najmenej spoľahlivým 2,0 TDI PD 16V. V tomto prípade skutočne pozor na prasknutú hlavu valcov, nefunkčné mazanie, problémy s turbom alebo DPF filtrom. Tento motor vedia prepadnúť aj nefunkčné vstrekovače alebo vysoká spotreba oleja. Menší „PD motor“ je pomerne spoľahlivý.

 

Pohonné jednotky so vstrekovaním common-rail mávajú problémy s prasknutým EGR ventilom. S vyšším počtom najazdených kilometrov je v mnohých prípadoch nevyhnutná výmena váhy vzduchu. Verzie s common-railom sa však vyznačujú dlhšou výdržou dvojhmotného zotrvačníka.

 

Benzínové motory môžu vo všeobecnosti potrebovať výmenu lambda sondy. Nepreplňované verzie majiteľov veľmi nepotrápia. Občas je nutné vymeniť zapaľovacie cievky. Horšie je to už s 1,2 a 1,4 litrovými TSI a ich otrepaným problémom s celoživotnou rozvodovou reťazou, ktorej život je veľmi krátky. Poruchou môže trpieť aj presuvník časovania. 1,8 litrové TSI má problémy s visiacimi ventilmi, vysokou spotrebou oleja alebo prasknutou hlavou valcov.

Ponuka náhradných dielov Motointegrator.sk

Diel Premium Standard
Silentbloky (podvozok) 12,20 € 11,20 €
Čap riadenia 20,40 € 14 €
Tlmič predný 86,90 €/kus 43,40 €/kus
Tlmič zadný 78,50 €/kus 41,40 €/kus
Spínač brzdových svetiel 10,22 € 10,09 €
Rozvodová reťaz 1,4 TSI 102 € 78,60 €
Hlava valcov 2,0 TDI PD 16V 1066 €  
Lambda sonda (všetky benzínový motory) 97,70 €  
Vstrekovacia tryska 2,0 TDI RS 509,50 €  
Vstrekovacia tryska 2,0 TDI PD 1057 €  
Turbodúchadlo 2,0 TDI 1135,20 €  
Dvojhmotný zotrvačník 1,6 TDI a 2,0 TDI 540 € 376 €
Spínač plniaceho tlaku (všetky naftové motory) 45,20 €  
Najčastejšie poruchy
Nefunčkné rádio Symphony
Nefunčkný spínač brzdových svetiel
Svietiaca kontrolka aitbagu spolujazdca
Vôle v čapoch prednej nápravy
Porucha centrálneho zamykania, alarmu, elektrického sťahovania okien
Porucha ovládacieho panelu Climatronic
Opotrebované tiahla priečneho stabilizátora a zadné silentbloky
Tlmiče s kratšou životnosťou (Scout, 4x4)
Vyťahaná rozvodová reťaz (TSI)
Prasknutá hlava valcov (2,0 TDI PD 16V, 1,8 TSI)
Vyššia spotreba oleja (TDI, 1,8 TSI)
Problémy so zapaľovacími cievkami (benzínové motory)

 

Octavia má svoje známe nedostatky. Vo väčšine prípadov však ide o menej závažné problémy. Vrásky na čele však dokážu urobiť niektoré motory.

Modely, ktoré často jazdili v náročnejšom teréne môžu potrebovať výmenu tlmičov skôr.

Kúpiť, nekúpiť?

 

Jazdenú Škodu Octavia druhej generácie aktuálne nájdete už za približne 4000 €. V ponuke samozrejme prevládajú naftové agregáty, no výnimočnosťou nie je ani benzínový model. Ponuka je naozaj široká a zahŕňa všeličo. Tieto autá často pracovali ako firemné vozidlá a teda môžu sa nachádzať v rôznom stave. Taktiež ich neobchádza problém so stáčaním kilometrov.

 

Základná výbava s označením Classic obsahovala 4 airbagy, ASR, EBV, 4 kotúčové brzdy, elektrické sťahovanie predných okien, klimatizáciu alebo centrálne zamykanie. Ďalšie stupne výbavy sú Ambiente, Elegance, Laurin & Klement, 4x4, Scout, Greenline a RS.

 

Octavia teda v majiteľovi a vodičovi vo väčšine prípadov vášne nevzbudí, no je solídnym a spoľahlivým autom. Ak auto vyberáte rozumom, mali by ste skúsiť aj túto Octaviu.

TopSpeed verdikt pre jazdenú Škodu Octavia II:
ODPORÚČAME s malými výhradami!