Je to paradox, ale na Slovensku neexistuje auto, ktoré by budilo väčšie emócie ako práve Škoda Octavia. Je to ako pri futbale a politike – každý tomu „rozumie“ pretože sú to tie najbežnejšie témy, presne ako Octavia na našich cestách. Pozná ju každý, viezol sa v nej každý a názor na ňu má tiež každý. A navyše, všetci vedia, že je tu nová, už 3 generácia. Budí rovnaké vášne ako tie dve predtým. Do našich zvedavých rúk sme dostali druhú najsilnejšiu verziu 1,8 TSI, ktorej bude šéfovať už len eReSa. Takže, ako na nás zapôsobila? Čeknite priložený videotest, pretože ako obvykle, pri teste sme sa výborne bavili :)

Debatu “multilink vs vlečná náprava“ teda rovno preskakujem a nechávam ju pre krčmové hádky. V reálnom živote vás bude zaujímať najmä to, aké je auto ako celok a či je hodné nasporených peňazí. Rovno môžem povedať že „Oktávka trojka“ je o hodný kus lepšia ako jej predchodkyňa. Skok je však subjektívne menší, ako z jednotky do dvojky. Celkovo vzaté, je to dôkladná medzigeneračná evolúcia, ktorá tomuto auto prospela po každej stránke. Je nie len väčšia, dospelejšia ale aj hodnotnejšia. Takže vaše vnútorné JA bude pri každom pohľade na parkovisko spokojnejšie. Najväčším „prúserom“ je až prílišná podobnosť s jednoduchším, lacnejším a nepomerne horším Rapidom.

Škoda Octavia III 1,8 TSI

Krásne modrá testovaná Octavia (ale aj 3 generácia všeobecne) má relatívne nízku pohotovostnú hmotnosť (cca 1340 kg). Ponúkaný výkon 132 kW (180 k) a 250 Nm (už od 1250 ot) je viac než dostatočný. Neveríte? Šprint 0-100 km/h je otázkou len 7,3 s a pružnosť v akejkoľvek rýchlosti nie je o nič horšia, hlavne pocitovo je viac než slušná. Zásluhu na tom má aj výborne fungujúca 7 st. automatická prevodovka DSG. Áno, na pokyny páčok pod volantom reaguje v manuálnom režime až príliš letargicky, ale vadí to niekomu v rodinnom aute, ktoré sa na NIČ nehrá? Nie, svoju funkciu si tu plní presne podľa očakávaní. Priemerná spotreba v rozmedzí 6 (štýl pán Klobúčik) až 8 litrov (štýl pán Nestíham) je len príjemné plus tohto auta. Octavia RS I. generácie s rovnakým výkonom, parametrami či objemom motora si mohla o takejto spotrebe nechať len zdať. Aj to je dôkaz neustáleho vývoja vpred.

Slušne vychovaný motor 1,8 TSI. Nechcete diesel, chcete TOTO!

Interiér je na rozdiel od spomínaného Rapida úplne iná liga a je podstatne ďalej ako v predchádzajúcej generácií - rozmerovo alebo kvalitatívne. Potešia, minimálne v tejto výbave, kvalitné materiály a drobnosti v štýle Simply clever ako napríklad zásuvka na 230V či snímač priblíženia dotykovej obrazovke (len natiahnete paprče smerom k rádiu a už sa ponuka mení podľa potreby). Písať o Octavii a nespomenúť kufor by bol hriech. Takže áno, je veľký (590 litrov vs 1580 ak má sklopené sedadlá), má nepraktický tvar dna a za pár drobných si do neho dokážete dokúpiť super sieťový program. Ten určite odporúčam, je to praktická vec, ktorá na počudovanie u mnohých konkurentov úplne chýba.

Interiér Škoda Octavia III 1,8 TSI

Jazda v tomto aute je presne taká, ako čakáte – neutrálna až do morku kosti. Podvozok rozhodne zvláda celých 180 k a to s úplným prehľadom. Je to taká nemastná-neslaná kombinácia športového a komfortného podvozku. A to je presne to, čo tomuto autu sedí, jednoducho tuhý ale pritom relatívne poddajný podvozok, ktorý plní potreby 90% vodičov. Chcete rozhúpanú loď? Skúste u niektorých Francúzov, tu sa totiž podáva sebaistý podvozok s neutrálnymi jazdnými vlastnosťami. Iný by tu totiž ani nemohol byť, pretože Octavia je cielená na masy. Športové ambície však musia byť pri tomto aute potlačené, predsa len, na to je skôr určená koncernová sestra RS, ktorá mimochodom stojí extrémne zaujímavé peniaze (necelých 25 000 EUR).

Škoda Octavia III 1,8 TSI

Presne ako som vo videoteste spomínal, toto auto mi je sympatické, veľmi sympatické. Čo ale nesedí je ambiciózna cenovka tohto konkrétneho kusu. Dať totiž 32 000 EUR je veľa, nech sa na to pozerám akokoľvek. Najmä ak za rohom už čaká na vašu peňaženku o pol triedu vyššie skvelá Mazda 6. Ak už len predsa máte túto sumu a chcete ju investovať do nového koncernového auta, berte všetkými desiatimi Octaviu RS. Ak ich nemáte, ale stále chcete Octaviu s týmto skvelým agregátom,  máte šancu – držte sa pri zaškrtávaní výbavy na uzde, dajte tam manuál a užívajte si výborný celok. V tom prípade vám stačí príjemných 20 410 EUR, čo je predsa len iná story.

Škoda Octavia III 1,8 TSI

 

PLUSY:
 

motor (spotreba, pružnosť),

veľký posun vpred voči II. generácii,

nenápadný zovňajšok,

spracovanie v každom smere,

neutrálne až blbuvzdorné jazdné vlastnosti,

fakt ľahká (bez vodiča len 1270 kg)

     

MÍNUSY:
 

- cena takto vybaveného kúsku,

- kanibalizmus vo vlastnej stajni,

- veľká podobnosť s Rapidom,

- buchot od zadnej nápravy.


Cenník modelov Škoda Octavia platný na Slovensku.

 

Škoda Octavia III 1,8 TSI rok výroby 2013
Motor:

zážihový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 792 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82,5 x 84,1 mm, kompresný pomer 10,5:1, max. výkon 132 kW (180 k) / 5 100 - 6 200 ot, max. krútiaci moment 250 Nm / 1 250 - 5 000 ot, litrový výkon 73 kW (100 k) / l. Emisná norma Euro 6.

Pohon: samočinná 7-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies,
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EDS, ESP,
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 225/45 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4659 x 1814 x 1461 mm, rázvor 2680 mm, objem kufra - 590 - 1 580 l, pohotovostná hmotnosť - 1 270 kg (bez vodiča), objem nádrže 50l, kombinovaná spotreba - 5,7 l/100 km, počas testu 6,6 až 7,5 l/100 km, výkonová hmotnosť 9,62 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 231 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,4 s

Cena:

Základný model 1,2 TSI - od 14 490 €,
Testovaná verzia 1,8 TSI DSG - od 23 290 €

Marian ČABÁK Komentár redakcie: Marian ČABÁK

Je veľmi pravdepodobné, že pri jazde na limite na okruhu, alebo slalome by rozdiel medzi vlečenou a viacprvkovou zadnou nápravou vystúpil vo väčšom kontraste ako v našich testoch verzií TDI a TSI. No a? Napriek sile, dynamike a pružnosti Octavia 3 TSI nie je a ani nechce byť športová. Ani najmenej nie, aj keď s Octaviou RS I dokáže držať krok nie len v technických parametroch. Toto je rodinné a manažérske auto. Ak niekde bude jazdiť rýchlo, bude to hlavne na diaľnci. Opakujem sa, no výkonnejšie naftové čí benzínové verzie sú tie naj Octavie doteraz. Nie perfektné, no fakt veľmi dobré.