Okrem bŕzd a správne fungujúceho podvozku sú svetlomety jedným z najdôležitejších súčastí moderných vozidiel. V zimnom období ich správna funkcia môže znížiť množstvo nehôd voči rovnakému obdobiu v letných mesiacoch. Akcia vidieť a byť videný sa tak zameriava na stav svetlometov a ich správne nastavenie. Vodiči si v rámci tretieho ročníka budú môcť svetlá na vozidlách vo vybraných servisoch nechať nastaviť úplne zadarmo.

Osvetlenie automobilov je dnes už samozrejmosťou. Nielen halogénové, ale v poslednej dobe obľúbené xenónové alebo najnovšie LED-kové svetlá zaručia dostatočný dosvit. Aby však ich funkcia nebola obmedzená, musia mať správny zdroj svetla a byť správne nastavené, teda svietiť na cestu pod správny uhlom.

Od 6. do 12. novembra tak budú môcť vodiči zadarmo skontrolovať stav svojich svetiel vo vybraných autoservisoch, ktorých zoznam nájdete v priloženom linku:

Partnermi tohto ročníka sú Osram, BECEP, Autokelly a ministerstvo vnútra SR. Nakoľko nám začína obdobie so skorým stmievaním, neskorším východom slnka, migráciou zveri popri cestách, rozhodne je na mieste pouvažovať nad kontrolou prípadne správnym nastavením svetiel vášho vozidla.

Počas akcie vidieť a byť videný vám zadarmo skontrolujú a nastavia svetlomety vo vybraných servisoch po celom Slovensku.

Samotné nastavenie si šikovnejší vodiči dokážu spraviť sami v tmavej uličke podľa jednoduchých výpočtov. Na každom vozidle máte napísaný sklon svetelného lúča v %. V bežných prípadoch je to 1 %. To znamená, že na každých napríklad 10 metrov od svetlometu by mal lúč svetla klesať o 10 % (10x1 %). Ak teda máte svetlomet vo výške 50 cm nad vozovkou, vo vzdialenosti 10 metrov od vozidla by ste mali namerať hornú hranicu lúča svetla vo výške 45 cm.

Aj najmodernejšie LED svetlomety môžu nepríjemne oslňovať a to veľakrát aj priamo z výroby.

Toto nastavenie platí nielen pre halogénové, ale aj pre xenónové svetlomety. To je však len 1 parameter. Druhým je smerový rozptyl svetiel, ktorý si však už tak jednoducho sami doma nezmeriate. Tu to väčšina vodičov robí štýlom „od oka“, nie vždy však úspešne. Nemusím podotknúť, že potom im svietia svetlá príliš veľa do protismeru, alebo naopak na krajnicu.

Ak máte vozidlo s manuálnou reguláciou výšky svetiel, pri obsadení automobilu ho používajte.

Ak si na podobný postup netrúfate, vyskúšajte v avizovanom období niektorý z uvedených servisov pre základné nastavenie svetiel, ktoré máte zadarmo. Je to lepšie, ako jazdiť s oslepujúcimi svetlami a nielen, že nevidíte nič vy, ale ani protiidúci vodiči. Popri správnom nastavení svetiel však buďte ohľaduplní pri zníženej viditeľnosti aj k ostatným účastníkom premávky. Nezapínajte hmlové svetlomety počas jazdy v kolóne, na prebliknutie za vami jazdiaceho vodiča reagujte vypnutím zadného hmlového svetlometu (je zrejmé, že vás vidí a nemusíte mu „vypaľovať“ oči) alebo si ich nezapínajte, ak nie ste posledným vozidlom v kolóne. Nezabúdajte tiež s manuálnym nastavením výšky „pracovať“ a pri obsadení vozidla „kolečkom“ pootočiť tak, aby ste neoslepovali protiidúcich vodičov (neplatí pri automatickom nastavení výšky svetiel). Tiež vás určite nezruinuje voziť so sebou náhradný pár žiaroviek (pri xenónových a LED svetlometoch toto takmer odpadá), výmena je okrem pár výnimiek jednoduchá.