Continental vyvíja systém varujúci vodičov pred aquaplaningom

Technologická spoločnosť Continental pokračuje vo vývoji softvéru, ktorý bude schopný odhaliť nebezpečenstvo vzniku aquaplaningu. Tento inteligentný softvér bude vyhodnocovať dáta z kamier a snímačov v pneumatikách. Výstražný systém následne upozorní vodiča na hrozbu aquaplaningu a ten by mal mať dostatok času znížiť svoju rýchlosť. Tento systém je zatiaľ len vo výskumnej fáze, no Continental hlási, že by sa mohol objaviť už v nasledujúcej generácii nových modelov. 

„Aj s tými najlepšími pneumatikami vyvoláva náhly aquaplaning u vodiča zľaknutie, čo môže tiež znamenať nebezpečenstvo nehody. Preto vyvíjame vysokovýkonnú technológiu založenú na informáciách zo snímačov a softvér, ktorý dokáže odhaliť potenciálne nebezpečenstvo vzniku aquaplaningu. Vďaka tomu dostane vodič varovanie včas,“ Frank Jourdan, člen predstavenstva Continental a vedúci divízie Podvozok a Bezpečnosť.

Dôležitou súčasťou výstražného systému sú kamery, ktoré budú nainštalované v spätných zrkadlách, na zadnej časti vývojových vozidiel a v maske chladiča. Zábery z kamier odhalia, kedy je na ceste veľa vody a dokonca zaznamenávajú špecifické vzory rozstreku vody, vďaka čomu sa dá aquaplaning odhaliť už v jeho rannej fáze.

Hlavnú úlohu budú zohrávať aj snímače v pneumatike. Z dát zozbieraných zo snímačov sa bude dať zistiť aj zostávajúca hĺbka dezénu. Veľkým plusom výstražného systému od Continentalu bude technológia vzájomného prepojenia vozidiel. Váš automobil dostane informáciu o riziku aquaplaningu ešte predtým, než do nebezpečnej oblasti vojde.

Porsche Wet mode 

Porsche sa snaží zvýšiť bezpečie zákazníkov a prichádza s jazdným režimom wet mode. Mal by priniesť ešte lepšie vlastnosti vozidla na mokrej vozovke. Týmto režimom ako prvá disponuje populárna 911-tka generácie 992. Systém wet mode využíva snímače v podbehoch predných kolies. V okamihu detegovania množstva vody systém požiada o prepnutie do režimu Wet Mode. Jeho aktivácia  otvorí mriežku s aktívnymi klapkami na prívod vzduchu, zadné krídlo sa vysunie do polohy „Performance“ (pri rýchlosti nad 90 km/h) no hlavne sa zásadne zmení ostrosť, teda charakteristika plynového pedálu. Zásadný rozdiel medzi režimom wet mode a systémom od Continentalu je, že Porsche nezdieľa dáta s ostatnými automobilmi. No hlavne to, že systém Porsche je už reálne v predaji a čoskoro ho majú dostať ďalšie typy športovej značky. Systém Continental ešte reálne uplatnenie v autách nenašiel...

Kontrolujte stav svojich pneumatík

Zásadný vplyv na vznik aquaplaningu má hĺbka drážok na behúni pneumatiky spolu s množstvom vody na vozovke a rýchlosťou automobilu (do rýchlosti 80 km/h by vás aquaplaning nemal ohroziť). Experti na bezpečnosť dopravy a inštruktori školy šmyku odporúčajú výmenu plášťov v okamihu, keď hĺbka vzorky dosiahne 3 - 4 milimetre. To v oboch prípadoch, pre letné aj zimné plášte. Samozrejme, s ďalším opotrebením pneumatiky riziko aquaplaningu prudko rastie a strata ovládateľnosti auta hrozí aj v rýchlostiach bežných pre pohyb mimo obce.

Aktuálnosť aquaplaningu v otázke bezpečnosti dokazuje aj vyššie priložené video. Stojí za množstvom dopravných nehôd a už prekvapil nejedného motoristu. Systémy vyvíjané Continentalom a Porsche prispievajú k riešeniu otázky boja proti aquaplaningu. Zvýšia bezpečnosť cestnej premávky a možno aj zachránia ľudské životy.