S dieslom sú patálie

Ak máte vznetový motor, v prvom rade musíte mať v dobrej kondícií akumulátor a žhaviče. Starostlivosť o palivo je tiež nesmierne dôležitá. Pravdepodobne viete, že nafta, ktorú predávajú v lete, má iné zloženie ako tá v zime. Každoročne od polovice novembra musia čerpacie stanice predávať „zimnú naftu“. Aj začiatkom novembra občas býva chladnejšie a pod nulou, preto ponúkajú tiež „prechodnú naftu“. Ak si nie ste istý, spýtajte sa obsluhy na čerpacej stanici. S rozdielmi medzi naftami je to vcelku zložité. Hlavným aspektom, ktorým sa líšia, je FILTROVATEĽNOSŤ. Pre letnú naftu je medzná hodnota filtrovateľnosti 0° C, prechodná  je na tom s -10°C lepšie (od 1.októbra do 15.novembra), no a zimná zabezpečuje medznú hodnotu filtrovateľnosti (MTF) aj -20°C (od 16. novembra). MTF je teplota, kedy nafta s kryštálmi parafínu nepretečie za definovaných podmienok testovacím zariadením. Laicky povedané, palivo pri tejto teplote stuhne. Dokáže stuhnúť natoľko, že upchá palivový filter a vy nenaštartujete. Zabráni tomu zamrznutá nafta naprieč celým palivovým systémom. Kryštály parafínov sa však začínajú tvoriť už pri teplote bodu zákalu (Cloud Point), čo je bežne o 10 - 12 °C vyššia teplota ako MTF. A čo arktické a prémiové nafty? Arktickú naftu najčastejšie predávajú v horských a podhorských oblastiach, kde je zvýšené riziko extrémne nízkych teplôt. Napr. nafta EVO Diesel Plus vydží teploty aj -40 °C. Rozšírli jej dostupnosť, zákazníci ju nájdu až na 210 čerpacích staniciach Slovnaft na Slovensku. Štandardná nafta EVO je v zimnom období vhodná do -20 °C.

Slovnaft neodporúča pridávanie aditív do nafty. Všetko potrebné už v palive je. Vlastnosti arktickej nafty nedosahujú len inou aditiváciou, ale aj iným zložením oproti štandardnej nafte. Ak sa zameriame na nízkoteplotné aditíva, ich pridávaním do už aditivovanej nafty môžete paradoxne zhoršiť jej nízkoteplotné vlastnosti, v lepšom prípade vám nepomôžu. 

Členovia vernostného BONUS klubu môžu od 1. januára do 28. februára 2018 získať zľavu na prémiové palivá EVO Plus výmenou za svoje body. Predpokladom uplatnenia je dostatočný počet bodov na karte.

Zdroj: yourfuelsolution.com

Ak jazdíte málo, dotankujte zimnú naftu

Problém nastáva pri sviatočných vodičoch alebo pri rozsiahlejšom vozovom parku domácnosti. Natankujete niekedy v septembri a nádrž do prvých mínusových teplôt nestihnete vyjazdiť. Človek na to jednoducho zabudne alebo ani nevie, že existuje rozdiel medzi letnou a zimnou naftou. Preto stále pred zimou a predpokladaným chladom aspoň dotankujte plnú nádrž. Skontrolujte čistotu palivového filtra a pravidelne ho meňte. Ak sa vám stane, že nafta stuhne a zabráni štartu, odtiahnite auto do teplej vyhrievanej garáže a po „odmrznutí“  vymeňte palivový filter. Stará škola hovorí aj o pridaní benzínu do nafty v 5% pomere. Benzín rozpustí kryštály parafínu, s týmto riešením by som bol veľmi opatrný! Benzín znižuje mazivosť nafty výrazným spôsobom a komponenty motora sa vám určite nepoďakujú. Platí to najmä pre common-rail dízle. Na vlastné riziko skúste iba, ak máte staršie typy vznetových motorov s jednoduchšou konštrukciou a nechúlostivými komponentmi.  

Ak nenaštartujete, netrápte seba a akumulátor a odtiahnite auto do tepla. Po "rozmrazení" doplňte zimnú nafty a aditívum do paliva.

Benzínu nízke teploty nevadia...

Benzínový motor zimu neznáša taktiež, ale poradí si s ňou lepšie ako naftový agregát. Extra studené štarty mu taktiež neprospievajú, avšak s benzínom ako palivom nie sú také problémy, ako s naftou. Vydrží aj teploty -40° Celzia, čo pre naše podmienky bohate postačuje. A nerozhoduje ani to, či ide o sto oktánové palivo alebo bežný Natural 95. Podľa normy EN 590 aj benzín delíme na letný, prechodný a zimný. Palivo, ponúkané v zime, sa líši väčším podielom prchavých látok. Prchavosť benzínu hodnotíme tlakom par.  

...voda však áno

Sám o sebe benzín nezmrzne. Ak však do nádrže prenikne nadmerná vlhkosť, vyzrážaná voda zamrzne a v palive razom máte kryštáliky ľadu. Aká je prevencia? Tankujte overené palivo a čo namenej otvárajte nádrž! Po každom „otvorení“ nádrže z nej uniknú pary paliva a dostáva sa dovnútra vlhkosť. Tankujte čo najmenej a stále plnú nádrž, ostane v nej čo najmenej vzdušnej vlhkosti. Platí to aj pre naftové motory. Taktiež tankovaním overených aditivovaných palív, ako napr. Slovnaft EVO, zabezpečíte ochranu pred zamŕzaním a navyše motoru iba prospejete odstránením usadenín.

Zdroj: Slovnaft