Rada č.1: Ak ste si omyl všimli, v žiadnom prípade neštartujte!

Do nafťáka benzín?

Nádrže benzínových áut majú zvyčajne užšie hrdlo a tankovaciu pištoľ na naftu do nej len tak ľahko nenarvete. V opačnom prípade to už neplatí. Preto sa vám môže ľahko stať, že do nafťáka natankujete benzín. Kvantum vodičov môže rozprávať poviedky, ako nechtiac natankovali nesprávny druh paliva. Sám som niekoľko takých prípadov videl a dokonca ťahal na lane do najbližšieho servisu. Pritom aj u nás existujú firmy, ktoré vám prídu palivo vyčerpať priamo na benzínku. No tá služba nie je najlacnejšia.

Pri niektorých autách sa dá palivo vytiahnuť aj doma, cez "balónik" alebo čerpadlo. Pri niektorých autách cez externé, alebo to, čo je pri nádrži (ale pozor, nie na každom aute sa to dá). Ak ste natankovali benzín a chcete ho z nádrže vytiahnuť, buďte veľmi opatrní. Benzínové výpary sa veľmi rýchlo vznietia. Niektoré autá majú zospodu nádrže výpustnú skrutku. Takže, čo sa týka vyťahovania paliva z nádrže, je to s obtiažnosťou tak pol na pol. U modernejších áut musíte rátať s odbornou pomocou. Mechanici musia niekedy vybrať a vyčistiť celú nádrž. Nesprávne palivo treba vyčerpať do poslednej kvapky, aby mohli nádrž správne vyčistiť.

A čo so zmiešaným palivom?

Osobne si myslím, že vám bude na nič. Záleží však od pomeru. Ak ste do prázdnej dieselovej nádrže natankovali do plna benzín, tak ho môžete predať/darovať niekomu na dedine do starého auta, motorky, kosačky, alebo iného menej náročného spaľovacieho stroja. Pri pomere 10 % nafty v benzíne už motor nemusí pracovať pravidelne. 

NATANKOVALI STE UŽ NIEKEDY OMYLOM NESPRÁVNE PALIVO?
  • Áno ( 32% )

     

  • Nie ( 68% )

     

Odpovedalo 219 ľudí  

Rada č.2: Ak ste si omyl nevšimli, ale po pár metroch jazdy začujete čudné klepkanie, alebo iné neobvyklé zvuky, okamžite vypnite motor.

Už ste naštartovali?

Ak ste ale s nesprávnym palivom naštartovali, čistiaca procedúra je náročnejšia. Okrem nádrže toho treba čistiť podstatne viac. Už pri prvom prípade odporúčame meniť filter (ak je v nádrži). Tu ho budete musieť meniť "na betón". Navyše nesprávne palivo môže poškodiť palivový systém, takže v servise môžete nechať poriadne veľkú sumu.

Trh s poisťovníctvom sa rozširuje. Rôzne poisťovne vám už pri PZP v asistenčných službách (napr. Union) s touto nepríjemnosťou pomôžu. Zabezpečia odťah vozidla do servisu a výmenu paliva v nádrži. Predpokladám, že ďalšie úkony a materiál si budete musieť platiť. Ale lepšie ako drôtom do oka... 

Podľa poisťovne Union dochádza k zámene paliva najčastejšie u vodičov, ktorí nešoférujú vlastné auto a nie sú naň zvyknutí – napr. klienti autopožičovní. Ďalším krízovým momentom je tankovanie v zahraničí -  ak je vodič vystresovaný z dlhej cesty, unavený alebo zmätený z označenia.