Dnes vám predstavíme výhody aj nevýhody domáceho čistenia filtra pevných častíc (DPF/FAP filtra). Filter pevných častíc slúži na zachytávanie sadzí vo výfukovom systéme. V podstate jeho hlavnou funkciou je zadržať v telese filtra sadze a vo vhodný moment t.j. (mimo mesto) ich spáliť. Cieľom emisnej normy je čistejšie ovzdušie v mestách.

Keďže v priestore DPF filtra, ktoré tvorí jemné sitko, dochádza k neustálemu hromadeniu sadzí, filter sa postupne upchá.

 

Najbežnejším spôsobom čistenia je tzv. mokré čistenie pomocou špeciálneho roztoku. Ide o roztoky od výrobcov autochemikálii, ktoré slúžia práve na rozpustenie sadzí. Obvykle sa predávajú v 1l, 3l a 5l baleniach. Úlohou týchto roztokov je rozpustiť sadze v priestore DPF/FAP filtra.

 

Ideálne je celé teleso filtra nastaviť tak, aby mohol roztok čo najlepšie pôsobiť. U niektorých filtrov je zlý prístup ku keramickej mriežke. Práve preto je lepšie, keď sa časť filtra odreže (treba dávať pozor, aby rez bol vedený  tak, že sa nepoškodí jadro DPF filtra). Potom je nutné zaslepiť dolný koniec DPF filtra tak, aby nevytiekla tekutina. Roztok sa obvykle nechá 24 hodín pôsobiť. Následne sa odtiaľ vyleje. Vtedy  je  skutočne vidieť  čiernu tekutinu.

 

Tu netreba zabúdať na to, že takéto čistenie je vysoko nebezpečne. Špeciálne roztoky sú neraz žieraviny a vysoko toxické chemikálie. Spomínaný roztok by nemal byť voľné vypúšťaný ale mal by byť ekologicky znehodnotený. Ďalej netreba zabúdať, že pri práci sa môžete ľahko nadýchať karcinogénnych sadzí.

 

Najbežnejší čistiaci produkt.

Následne nastáva dôležitá časť, ktorou je oplachovanie. Pod tlakom horúcej vody (wapkou) sa vystriekajú z vnútra všetky nečistoty/sadze. Tu však nastáva problém. Nakoľko jadro DPF filtra tvoria tak jemné kanáliky, nemáte istotu, že sa vám podarí všetko vystriekať.  Zo skúsenosti viem, že po takomto čistení sa prejde s vozidlom cca 300-10 000 km. Veľakrát sa stáva, že filter sa rýchlo upchá a potom je nutné celý proces zopakovať.

 

Nevýhodou okrem neistého výsledku je aj vysoká cena. Cena za špeciálny roztok je cca 20 EUR/liter. Pri práci je bežné, že použijete 3-7 litrov (t.j. 60-140 EUR) plus práca mechanika cca 70-150 EUR. Cena za toto čistenie sa pohybuje v rozmedzí cca 200-300 EUR. Len máloktorý (snáď len neskúsený) mechanik vám bude ochotný dať na túto prácu záruku. Sami totiž veľmi dobre vedia, že životnosť  tohto čistenia je veľmi krátka. Čiže zaplatíte 200-300 EUR a po krátkom čase sa DPF filter znova upchá. Tu je už naozaj na zváženie kúpa nového filtra pevných častíc. Ceny z druhovýroby začínajú na rozumných číslach cca od 300 EUR (samozrejme od typu vozidla).  Prehľadne spracovaný cenník je možné nájsť aj u špecializovaného predajcu DPFcentrum.sk.

 

Záverom už len toľko, že pri čistení DPF/FAP filtra alebo aj pri jeho výmene za úplne nový kus je nutné v riadiacej jednotke znulovať starý kus (ten upchatý) a zaznačiť tzv. jeho výmenu. V opačnom prípade si bude riadiaca jednotka myslieť, že je tam stále ten upchatý diel a nebude spúšťať jeho regeneráciu (môže sa to jemne odlišovať od tipu vozidla). Ďalšou veľmi dôležitou vecou je najprv odstrániť dôvod upchatia pôvodného DPF filtra a až potom tam založiť nový kus. Nemá totiž zmysel meniť DPF keď je napr. chybné turbo, cez ktoré hádže naftu/olej do priestoru sitka.

 

Mimo uvedeného je vhodné skontrolovať aj všetky snímače tlaku na telese DPF filtra. Poškodený snímač môže totiž znova zapríčiniť rýchle upchatie DPF filtra. Taktiež sa odporúča výmena lambda sondy a kontrola EGR ventilu.