Lada Niva (typ 2121, Tajga, 4x4 a i.) začali vyrábať ešte v 70. rokoch. Počas evolúcie ju výrazne nezmenili. U nás je známa len 3-dverová verzia. V Rusku a v bývalých krajinách ZSSR nájdete i 5-dverovu verziu (s motorom 1,8), či dokonca pick-up. Dlhú dobu bol k dispozícii iba jeden motor, a to karburátorová 1,6-ka. V 90. rokoch pomaly prišla i dieselová verzia 1,9 od PSA a následne evolúcia 1,6-ky na 1,7i so vstrekovaním. Tá dokázala plniť i emisné normy v EÚ. Karosériu a interiér za 40 rokov menili iba v detailoch.  V posledných rokoch sa skromná Niva dočkala i elektrických okien a klímy. V podstate ju môžeme označiť za jedno z najdlhšie sériovo vyrábaných áut. V tejto triede je dlhovekosť celkom bežný jav. Napríklad taký Land Rover Defender, Mercedes-Benz G a Toyotu LandCruiser 70 tiež nevyrábali len jednu dekádu. Tie však majú z veľkej časti inú klientelu.

Lada Niva bola v našich končinách dlho chápaná ako najlepší ľahký off-road. Ale vzhľadom na "vysokú" kvalitu výroby veľmi často vyžadovala nenáročnú údržbu. Verných majiteľov má i dnes.  

Lada Niva v päťdverovom prevedení sa v krajinách bývalého ZSSR teší veľkej obľube. U nás ju však nestretnete. 

To, čo si dnes predstavíme, je Niva, ktorá však nezaujme lesníkov a poľovníkov, ale skutočných petrolheadov. To, čo vystrojili juhoafrickí tuneri, nepostavili ani v krajine s vlastným životným štýlom – v Rusku.  Pod kapotou sa totiž nenachádza slabučký čajík, ale rovno jeden z najlepších motorov všetkých čias. 2JZ-GTE z Toyoty Supra s výkonom 300 koní a 400 Nm. Samozrejme, k takému monštru je potrebná i kvalitná prevodovka. Tá tiež pochádza zo Supry a dokonca i predná náprava má toho istého darcu. Za takmer ideálny zdroj  zadnej nápravy bol určený Jaguar XJ6 so zadným diferákom Ford. V interiéri nečakajte až také terno ako pod kapotou. Je to pôvodný mix s prvkami Supry. Sedadlá pochádzajú zo staršieho Volva S40. Prestavba ako sa patrí!

Že sa vám taká úprava veľmi páči? Nám tiež. A táto Niva je dokonca na predaj. Za necelých 9500 eur získate vzhľadovo síce jednoduché (clean style), ale veľmi rýchle auto. Avšak je potrebné zahrnúť i náklady na prepravu, čo tiež nebude málo. A najsmutnejšie na tom je, že takéto auto u nás asi ani nikdy neprihlásite. Jednak by to nikdy neprešlo kontrolou originality a má to volant na pravej strane, čo tiež naša legislatíva neumožňuje. Takže je tu druhá možnosť. Čo tak postaviť niečo podobné na Slovensku? Bláznov na to by sa tu mohlo zopár nájsť. :)