Pred ôsmimi rokmi bolo na ruskom autosalóne MIAS 2012 na stánku automobilky AvtoVAZ naozaj veľmi rušno. Fabrika z Togliatti tu totiž prezentovala svoj nový elektromobil VAZ 1817. Technicky vychádzal z modelu Lada Kalina kombi a šlo o projekt, ktorý mal svoj reálny život začať ako súčasť vozového parku taxislužby v Stavropole.

EL Lada mala pohotovostnú hmotnosť 1230 kg. Akumulátory dodávali Číňania, nabíjačky zasa Švajčiari.

S dojazdom 150 km

Elektrickú Ladu Kalina (EL Lada) poháňal trakčný elektromotor s výkonom 60 kW (82 k), ktorému dodávali energiu akumulátory (uložené pod podlahou auta) s kapacitou 23 kWh a životnosťou 3000 nabíjacích cyklov. Mali celkovú hmotnosť 240 kg a z domácej siete sa dokázali nabiť za 8 hodín (na rýchlonabíjačke za 1:20 hod). Čo sa týka dynamických schopností auta, disciplínu 0-100 km/h zvládalo za 10,1 s a na rovine sa rozbehlo na 130 km/h. Svoje schopnosti dokázalo pri homologizačných skúškach už v roku 2011, ako však komisári zistili, pri veľkých mrazoch a následnom použití vyhrievania kabíny reálny dojazd EL Lady klesal na úroveň 50 – 70 km. Pri ekonomickej prevádzke však Lada zvládla cez 200 km.

Najskôr taxikári, potom ostatní

V roku 2012 plánovala fabrika postaviť prvých 100 ks, z čoho malo až 90 % zamieriť do služieb ako taxíky. AvtoVAZ pritom nezabúdal ani na školenie servisného personálu, už v roku 2013 preto pripravoval diaľkové školenie vybraných servisných technikov, ktorí sa v budúcnosti mali starať o servis modelu EL Lada a jeho nástupcov.

EL Lada (2012)

A kde ich budeme nabíjať?

Súčasťou projektu mala byť aj výstavba desiatich nabíjacích centier pre taxislužbu a zároveň hromadná výstavba bezplatných nabíjacích staníc pre verejnosť. Mali byť zastrešené spoločnosťou Ekomotors a v prvom kroku malo ísť o 30 nabíjacích terminálov. Vybavenie nabíjacích stojanov  reklamnými plochami na prenájom zároveň zabezpečovalo ich bezplatnú prevádzku. Podmienky spolupráce s inzerujúcimi spoločnosťami však zverejnené, pochopiteľne, nikdy neboli.

Ako to už schodí, celý projekt EL Lada nakoniec dostal vážne trhliny. Problémom však nebola samotná EL Lada, ktorá bolo prekvapujúco použiteľným autom, ale nedostatočná nabíjacia infraštruktúra. Nakoniec totiž vznikli len tri nabíjacie stanice. Dňa 22. januára 2013 dodala fabrika taxislužbe prvých 5 elektrických vozidiel, no následné spory medzi vedením kraja a predstaviteľmi taxislužby nakoniec vyústili do toho, že zvyšných 85 áut taxikárska spoločnosť neprevzala. Za dva roky 5 spomínaných elektrických taxíkov nakoniec najazdilo približne 70 000 km. AvtoVAZ však svoj záväzok splnil a skutočne postavil 100 ks modelu EL Lada. Polovicu z nich následne prerozdelila medzi vybrané orgány štátnej správy, ktoré autá testovali, zatiaľ čo druhá polovica zostala v službách vývoja AvtoVAZ. O rok neskôr elektrické Lady zamierili ku predajcom, kde ich ponúkali za necelých 14 000 eur (960 000 rubľov). Kúpiť ich však mohli iba právnické osoby. Nie je tajomstvom, že pôvodná predajná cena nových áut bola takmer 18 000 eur (1 250 000 rubľov).

Za 8600 eur môže byť vaša

Ako informuje portál Lada Online, v Rusku sa momentálne objavili dva inzeráty ponúkajúce jazdené EL Lady. Jedna má najazdených 19 000 km a jej cena je 8600 eur (599 000 rubľov), zatiaľ čo druhá je vzácny exemplár s najazdenými len 2400 km. Jej cena je však takmer 14 000 eur (900 000 rubľov).    

Zdroj: Lada Online, carobka.ru