Volkswagen priznal, že väčšina z 11 miliónov áut s nelegálnym softwarom je práve v Európe. Nie je to žiadnym prekvapením, najväčšia popularita dieselov je práve na starom kontinente. Kauza Dieselgate síce odštartovala v USA, no podstatne viac zasiahla Európu, kde vrhla zlé svetlo na naftové motory.

 

Spoločnosť Emissions Analytics spolu analyzovala približne 50 áut s Euro 6 a 150 áut s Euro 5. Iba päť modelov dokázalo v realite jazdiť s rovnakými emisiami, ako tvrdí cyklus NEDC.

Samotní výrobcovia dieselov priznávajú, že budú mať problém plniť stále prísnejšie emisné limity NOx. V reálnej premávke ich pritom neplnia už dnes. Už dlhú dobu je jasné, že európsky cyklus merania spotreby NEDC sa líši od reality aj o 30%. Z tohto pohľadu by sme si mohli myslieť, že aj reálne emisie sú vyššie o 30%. Skutočnosť je však omnoho horšia. Tentokrát však nemyslíme len Volkswagen, ale aj ostatných výrobcov, ktorí prechádzali cez testy legálnym spôsobom.


Podľa denníku Guardian majú vyššie emisie automobily značiek Renault, Nissan, Hyundai, Mercedes-Benz, Honda, Mazda, Mitsubishi, Citroen, Fiat, Volvo a Jeep (v podstate si tu môžete dosadiť každého výrobcu). Na vine však nie sú len výrobcovia, ale aj úradníci stojaci za normou NEDC. Už dlhú dobu vás informujeme, že európsky cyklus merania spotreby neodpovedá reálnemu jazdeniu. Automobilky sú teda „nútené“ stavať autá, ktoré fungujú lepšie v laboratóriu, než v premávke.


„Problém je v celom odvetví,“ hovorí Nick Molden z Emissions Analytics. Dieselové autá emitujú nebezpečné látky do ovzdušia a negatívne pôsobia na zdravie ľudí. Znečistenie NOx je podľa denníka Guardian v Británii na alarmujúco vysokej úrovni a spôsobuje predčasnú smrť tisícom ľudí a zároveň stojí ročne miliardy libier.

Spoločnosť Emissions Analytics testovala desiatky automobilov v premávke, ktoré by mali plniť normu Euro 5 a Euro 6. Testované automobily Mercedes-Benz vyprodukovali v priemere 0,484 g NOx na kilometer jazdy. To je 2,2 násobne viac ako povoľuje staršia norma Euro 5 a päťkrát viac ako Euro 6. „Pretože jazda v premávke neodpovedá podmienkam v laboratóriu, spotreba a emisie sa môžu líšiť,“ povedal hovorca Mercedes-Benz.


Japonská Honda mala priemer emisií ešte vyšší – 0,484 g NOx/km. Lepšie si viedla Mazda, ani tá sa však v reálnej premávke nezmestila do limitov. Priemer bol 0,293 g NOX/km. Mazda 6 Wagon s motorom 2,2 Skyactiv-D Euro 6 prekračovala normy NOx trojnásobne. Mitsubishi dosiahlo priemer 0,274 g NOx/ km. „NEDC nebol nikdy určený na to, aby napodoboval reálnu premávku,“ povedl hovorca Mitsubishi.


Spoločnosť Emissions Analytics spolu analyzovala približne 50 áut s Euro 6 a 150 áut s Euro 5. Iba päť modelov dokázalo aj v realite jazdiť s rovnakými emisiami, ako tvrdí cyklus NEDC.


Jasným riešením sa môže zdať zavedenie novej presnejšej normy WLTP. Ale ani v tomto prípade to nie je úplne jednoduché. Automobilky sa boja, že súčasné emisné limity zostanú bez zmeny a tie sú v reálnych podmienkach prakticky nesplniteľné. Zavedenie nového cyklu WLTP bez zjemnenia súčasných emisných limitov by znamenalo pravdepodobne koniec osobných dieselových áut. Jednoduché by to nemali v taktom prípade ale ani benzínové autá....

 

Zdroj: theguardian