Vozidlo vie poslať semaforu údaje o tom, že sa blíži a semafor následne podrží alebo prepne zelené svetlo. Zvýši sa tak plynulosť dopravy a zároveň klesne spotreba, či emisie.

Už ste počuli o inteligentných semaforoch? Inteligentné semafory dokážu šetriť palivo a urýchliť cestu cez preplnené mesto. Prvý inteligentný semafor namontovali skúšobne do hamburského prístavu, kde koordinuje premávku nákladných vozidiel. Pod názvom projektu smartPORT sa skrýva inteligentné riadenie dopravy v prístave. Špeciálny systém Vehicle-to-X (V2X) funguje cez bezdrôtovú sieť a dovoľuje komunikovať vozidlám so semaformi. Napríklad vozidlo vie poslať semaforu údaje o tom, že sa blíži a semafor následne podrží alebo prepne zelené svetlo. Kamión tak nemusí zastavovať, čím sa zvýši plynulosť dopravy a zároveň klesne spotreba, aj emisie. Inteligentné semafory dokážu tiež varovať pred nebezpečenstvom na ceste ostatných účastníkov premávky, pomocou technológie RFID (rádio frekvenčnej identifikácie). Hlásenie o nebezpečenstve dokáže systém poslať blížiacemu sa vozidlu a znížiť tak pravdepodobnosť nehody.


„V úmysle máme výrazné zvýšenie bezpečnosti a efektivity dopravy v hamburskom prístave pomocou projektu smartPORT. Výrazné zlepšenie potrebuje inovatívne návrhy a riešenia,“ hovorí Dr. Sebastian Saxe, CIO v hamburskom prístave (HPA). Odborníci však nemuseli riešiť len otázku optimalizácie dopravy, ale aj zabezpečenia informačných systémov pred hackermi. 

Využitie tejto alebo podobnej technológie vo veľkom by určite pomohlo zvýšiť plynulosť premávky. Podľa predstaviteľov spoločnosti NXP Semiconductors je v hre otázka zavedenia systému pre celý Hamburg. Nasadenie tejto technológie by si však vyžiadalo hromadné vybavenie áut komunikačnými prostriedkami pre sieť V2X a čipmi RFID. 


Dokážete si predstaviť systém desiatok, či stoviek prepojených semaforov, ktoré dokážu riadiť premávku čo najefektívnejšie podľa premávky? Alebo je pre vás predstava „očipovaného“ auta nepredstaviteľná? 


Na reálne výsledky systému si budeme musieť počkať. Systém zatiaľ funguje v malom, ale dokázal by fungovať aj vo veľkom meste? Dnes to znie možno ako utópia, ale o pár rokov...

Zdroj: car-engineer