Jazda na okruhu má svoje čaro. Či už sedíte za volantom, alebo ako spolujazdec, vždy vás čaká zaujímavý zážitok. Na Slovakia Ringu som už jazdil na viacerých autách, v ďalších som sa viezol ako pasažier, no nikdy som nevyskúšal formulu. Pravdupovediac formule ma vždy lákali, no nevedel som si predstaviť, aké to je, keď ju riadi špičkový pilot. Nastal čas to zistiť.

Vydal som sa na Slovakia Ring, kde ma čakala jazda na dvojsedadlovej formule tímu Procar Motorsport. Vskutku netradičný stroj, posádka sedí sa sebou, za chrbtom spolujazdca reve 2,0 litrový motor Renault. Po stranách pontóny s chladičmi, vpredu i vzadu veľké krídla. Počasie mi prialo, takže sme jazdili na slikoch.

Vždy som chcel vedieť, aká je jazda vo formule. Teraz som to zistil, keď ma na dvojsedadlovej formule Renault previezol najlepší pretekár tímu Procar Motorsport, Peter Schober.

Keď chcem zažiť jazdu vo formule, musím byť patrične ustrojený. Takže si obliekam kombinézu, nasadzujem prilbu a rukavice. Nasadám, zapínajú mi pásy. Nie je to ako v aute, tu je všetko malé, presne také, aby sa tam človek vošiel, ani o kúsok väčšie. Cítim sa príjemne, na moje prekvapenie nie stiesnene. Pilotom formule je Peter Schober, najlepší jazdec tímu Procar Motorsport. Neviete kto to je? Tak vám ho trochu priblížim. Peter v rokoch 2011 a 2012 vyhral Time Attack na Slovakia Ringu s vozidlom Tiger R10, v roku 2013 vyhral s BMW 320i WTCC Rakúsky Pohár a Slovenský Okruhový Pohár. Tento rok, teda 2014, je s tým istým autom okruhovým Majstrom Slovenska a Rakúska, získal 2. miesto v ESET V4 Cupe a skončil 3. v Zóne Strednej Európy na okruhoch.

Na okruhu to bez prilby nejde

Technik nám dáva signál, môžeme vyraziť. Pomaly ideme boxovou uličkou a ja si uvedomujem, že z formule vôbec nie je zlý výhľad. Vyjdeme na dráhu, prejdeme prvou zákrutou a Peter pridáva plný plyn. Čakal som preťaženie, no nie silu, akou sa mi vzduch v tej rýchlosti oprie do prilby. To je skutočne niečo, čo treba zažiť. Prichádza druhá zákruta, veľmi rýchla a nebezpečná. V nájazde ide Peter z plynu, aby hneď potom začal pridávať. Úžasné! To preťaženie, ktoré ma tlačí na ľavú stranu kokpitu, k tomu rev motora, to je paráda. Škerím sa od ucha k uchu. Prichádza druhý horizont a za ním prudké brzdenie do vracáku. Tak toto je niečo, držím sa ochranného oblúka, držia ma pásy, prilbu mi ťahá dopredu. Už viem prečo majú jazdci F1 krk ako drevorubači.

Ideme na trať

Jazda na dvojsedadlovej formule je úžasná, slová nedokážu opísať každý moment, to treba zažiť!

Peter prechádza vracák ideálnou stopu. Nakláňam hlavu do strany a vidím čo nás čaká, technická pasáž. Zrazu plný plyn. Formula vyráža dopredu cez tiahle zákruty. Ani netuším akou rýchlosťou ideme, no je to skvelé. Čaká nás najťažšie miesto okruhu, pravá zákruta, ktorá sa pomaly zatvára. Tak na toto som zvedavý, pretože každý ju prechádza ináč. Peter brzdí tak, aby formula bola pri ľavom obrubníku, potom zatočí doprava a snaží sa o čo najväčší oblúk, čo najbližšie k pravému obrubníku, aby sme mali maximálnu rýchlosť na výjazde. Ako z učebnice. Ešte jedna zákruta a prichádzame k najpomalšiemu miestu na okruhu. Opäť tvrdé brzdy a plný plyn na výjazde. Ten pocit, keď sa mi znova oprie vietor do prilby je úžasný. Nemám slov, len sa smejem a teším sa na ďalšiu zákrutu. Znova tiahla, tentoraz však na ľavú stranu.

Cieľová rovina = maximálna rýchlosť

Ideme rýchlo, motor hučí, na výjazde Peter ešte pridá. Akoby sme leteli cez tretí horizont. Blížime sa ku kombinácii pomalých zákrut. Toto bude niečo! Zase skúšam, či ma pásy udržia pri brzdení. Prechádzame jednotlivými zákrutami a ja len kývam hlavu zo zľava doprava. Nečakal, že preťaženie bude so mnou kmásať zo strany na stranu, v každom momente ma tlači na inú stranu kokpitu. Výborné! Vchádzame na protiľahlú rovinku. Čím rýchlejšie ideme, tým väčšiu silu musím vynaložiť, aby som udržal hlavu na mieste a nehral sa s ňou vietor. No ja si to užívam.

Aj formula musí tankovať

Čaká nás posledná zákruta. Pri brzdení sa zapriem rukami. Zákrutu prechádzam natlačený na ľavej strane kokpitu, pritom pozerám doprava a neviem sa dočkať cieľovej rovinky. To bude sila. Formula reve, ale stále pridáva, ani náznak toho, že by nevládala z dychom. To je brutalita! Ešte jedno kolo tohto šialenstva, ešte raz všetky tie zrýchlenia, brzdenia, prejazdy. Teším sa ako malý chlapec.

Jazda v dvojsedadlovej formule skutočne stojí za to

Po príjemne šialenej jazde vystupujem z kokpitu plný nadšenia a nezabudnuteľných zážitkov. Peter Schober je výborný pilot a ja som si vyskúšal, aké to je keď formulu riadi špičkový pretekár. Jazdu s Procar Motorsportom si môžete vyskúšať aj vy, stojí to za to.