Na tohtoročnom autosalóne v Los Angeles  a súčasne aj na iných miestach, napríklad v Londýne, či Šanghaji BMW predstavilo ďalšiu generáciu Mini. Má kódové označenie F56. A hoc to tak na prvý pohľad nevyzerá, nejde iba o modernizáciu, ale o kompletne nové auto. Pribudlo mu pár centimetrov v každom smere, no nie len to. Prináša nové technológie, ktoré v aute tejto triedy bežne nestretávame a nové, úspornejšie motory. Napriek tomu si však zachováva klasický vzhľad, odkazujúci na pôvodné mini, ktorý mu stále prináša kopec zákazníkov a fanúšikov. My v TopSpeed.sk k nim nepochybne patríme tiež! :)

Nové Mini postavili na platformu UKL1, ktorú bude zdieľať s chystanými novými typmi BMW Active Tourer s pohonom prednej nápravy. Karoséria je oproti predchodcovi dlhšia až o 98 mm, má teda 3 821 mm. Široká je 1 727 mm, čo je o 44 mm viac ako predošlá generácia a narástla aj 7 mm do výšky. Takže má 1 414 mm. Úmerne k zväčšeniu karosérie sa posunuli aj kolesá. Rázvor tak narástol o 28 mm na 2 495 mm. Zväčšili aj rozchod. Vpredu o 42 mm a vzadu o 34 mm. Teraz má na oboch nápravách rovnakú hodnotu 1 501 mm. Nárast rozmerov má za následok nie iba zväčšenie priestoru pre posádku, ale aj zväčšenie kufra na 211 l. Hmotnosť verzie Cooper sa pritom podarilo udržať na hodnote 1 085 kg.

Výrobu sa vedenie automobilky rozhodlo odštartovať s troma modelmi a to Cooper, Cooper S a Cooper D. Všetky tri využívajú technológiu TwinPower turbo. Oba benzínové motory majú priame vstrekovanie paliva, variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov Double Vanos a variabilný zdvih ventilov Valvetronic. Slabšia zážihová verzia, Cooper, má pod kapotou 1,5 litrový trojvalcový turbomotor. Jeho výkon je slušných 100 kW (136 k) v rozsahu 4 500 – 6 000 ot/min. Krútiaci moment 220 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1 250 ot, možno pomocou funkcie overboost krátkodobo zvýšiť na 230 Nm. Z 0 na 100 km/h Mini Cooper zrýchli za 7,9 s a dosiahne maximálku 210 km/h. Kombinovaná spotreba by sa pritom, podľa výrobcu mala pohybovať okolo 4,5 l/100 km.

Mini Cooper S dostal 2,0 litrový prepĺňaný štvorvalec. Ten poskytuje výkon 141 kW (192 k) v rozsahu 4 700 až 6 000 ot. A rovnako ako trojvalec v modeli Cooper poskytuje maximálny krútiaci moment už od 1 250 ot, no v tomto prípade je to 280 Nm, alebo 300 Nm s použitím overboostu. Cooper S zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Jeho maximálna rýchlosť je 235 km/h. Kombinovaná spotreba je podľa výrobcu aj pri týchto číslach iba 5,7 l/100 km.

Na úspornú jazdu je ale predovšetkým učený model Mini Cooper D. Ten poháňa opäť trojvalcový 1,5 litrový turbo diesel. Poskytuje výkon 85 kW (116 k) pri 4 000 ot. Krútiaci moment je 269 Nm. Auto s ním zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,2 s a ak bude treba dokáže sa rozbehnúť na 205 km/h. Údaj výrobcu o kombinovanej spotrebe je 3,5 l/100 km.

Všetky varianty majú v sériovej výbave 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Za príplatok však môžete mať aj 6-stupňový automat, prípadne jeho športový, rovnako 6-stupňový, variant, s možnosťou ovládania pádlami pod volantom. Štandardom pre nové Mini je štart-stop systém, rovnako ako aj balík Minimalism, ktorý prispieva k zníženiu spotreby. Obsahuje prvky ako rekuperáciu brzdnej energie, odpájanie vodného čerpadla a iných pomocných jednotiek, alebo elektromechanický posilovač riadenia, ktorý spotrebuje menej energie. Automatická prevodovka dokáže spolupracovať s navigáciou a na základe zvolenej trasy zamedziť zbytočnému preraďovaniu, napríklad medzi dvoma následnými zákrutami, alebo pred križovatkou a znížiť tak spotrebu paliva.

Podvozok Mini využíva vpredu vzpery McPherson a vzadu viacprvkovú nápravu Multilink. Prvý krát v histórii značky si môžete do svojho Mini objednať adaptívne tlmiče Dynamic Damper Control, ktoré dávajú vodičovi na výber medzi športovým a komfortným nadstavením. Pri jazde má však vodič, aj bez nich, možnosť voľby z troch jazdných režimov,  Green, Mid a Sport, ktoré menia odozvu na plynový pedál, reakcie riadenia, alebo napríklad zvuk motora. V aute nájdete aj stabilizačný systém DSC, trakčnú kontrolu DTC, či elektronickú uzávierku diferenciálu EDLC, ktorá nahrádza klasický samosvorný diferenciál a pribrzďuje vnútorné preklzujúce koleso, čím posiela krútiaci moment na vonkajšie koleso.

Zmeny nájdeme aj v interiéri. Hlavnou je presťahovanie prístrojov zo stredu prístrojovej dosky na stĺpik riadenia. Nové Mini tiež ako prvé vo svojej kategórii ponúka head up display. V kruhu v strede prístrojovej dosky sa teraz namiesto rýchlomera môže nachádzať buď štandardný TFT displej, alebo 8,8 palcový farebný displej multimediálneho rozhrania. Zaujímavosťou je jeho kruhový rám, tvorený LED diódami, ktorý môže meniť farbu napríklad keď sa pri parkovaní blížite k prekážke, alebo keď sa blížite k cieľu zvolenému na navigácii. V zozname príplatkovej výbavy sú aj prvky ako adaptívny tempomat s funkciou automatického kolízneho brzdenia pri riziku zrážky s chodcom, parkovací asistent, či parkovacia kamera. Ako prvé v kategórii ponúka Mini aj predné LED svetlá a dokonca adaptívne predné LED svetlá.

Do predaja príde nové Mini na jar 2014. Neskôr automobilka predstaví aj ďalšie karosárske verzie. Novinkou by mal byť napríklad 5 dverový hatchback.