Svet motorizmu postihla smutná správa. Na štedrý deň nás navždy opustila legenda. Nehovorím o žiadnom jazdcovi, pilotovi, konštruktérovi alebo hercovi. 24. decembra z výrobnej linky zišla posledná Lada Samara. Áno, poviete si: „Prečo by to mala byť smutná správa?“ Musíme myslieť na to, že Samara bola vo výrobe takmer 30 rokov! Okrem toho znamenala menšiu revolúciu. Išlo o prvé auto z východnej Európy s pohonom prednej nápravy. A to už je čo povedať. Pohon predných kolies autu priniesol stabilitu, lepšie jazdné vlastnosti a celkom slušný batožinový priestor.

Ako posledná zišla z výrobnej linky Samara v bielej farbe.

Príbeh Lady Samara začal už v roku 1977, kedy sa objavili jej prvé náčrty. Protypy boli hotové už o rok neskôr. Napriek tomu, že Samara nevyzerá lákavo, na jej dizajne sa podieľali ľudia z Porsche. Na trhu boli verzie sedan a hatchback. Kombi sa do výroby nikdy nedostalo. AvtoVAZ ich výrobu odstavoval pekne postupne. Pred rokom prišiel na rad ako prvý sedan. Trojdverová verzia hatchbacku ukončila svoju existenciu počas minulého leta.

 

Do výroby sa automobil dostal v roku 1984 (trojdverový hatchback s označením 2108). O dva roky neskôr ho nasledoval päťdverový hatchback 2109. Na sedan sa čakalo o niečo dlhšie. 21099 vstúpila do výroby v roku 1990.

 

Lada Samara bola vo výrobe nepretržite od roku 1984 do roku 2013. Za ten čas si vystračila s dvoma generáciami a jednou modernizáciou. Úctyhodný výsledok.

Samara sa počas svojej existencie príliš nemenila. Presne tento fakt ju v konečnom dôsledku stál život. Prvá modernizácia dorazila v roku 1991. Išlo však o kozmetické úpravy, ktoré neriešila starnúcu techniku.

 

V roku 1997 AvtoVAZ predstavil druhú generáciu vozidla, ktorá prišla s vylepšenými brzdami, prevodovkou alebo 1,5 litrovým motorom. Automobilka ju predávala len na domácom trhu, prípadne ju exportovala do krajín, kde neplatia prísne emisné normy. Jediným motorom, ktorý dokázal splniť aspoň normu Euro 3 bol 1,6 litrový štvorvalec s výkonom 59,5 kW (81 k). V ponuke bola dokonca aj verzia s rotačným motorom wankel.

 

Najviac kusov vyrobil AvtoVAZ v továrni v Togliatti. Celkovo ich z výrobných liniek zišlo 5 291 047. Výrobca oznámil, že nástupcom vozidla bude typ Granta.

 

Zdroj: hnonline.sk

Prečítajte si aj:  Lada ožiarila Moskvu "rentgenovým" konceptom - XRAY