Fajnšmekrom a tým, ktorí automobilový svet sledujú precíznejšie švédsku redakciu Teknikens Värld predstavovať iste netreba. Borci majú na konte niekoľko automobilových senzácií, keďže asi nik na svete sa tak systematicky nevenuje jednému špeciálnemu dynamickému testu ako oni. Hovorím o medzičasom svetoznámom losom teste, ktorý v roku 1997 vďaka Mercedesu triedy A I. generácie spoznal celý svet.

 

Možno si spomeniete, že Áčko v ňom dalo opakovane búdku, čo výrobcu primälo ponúkať vtedy celkom nový systém ESP (dnes medzinárodne normou správne označovaný ESC) aj do najmenšieho medveďa ako sériovú výbavu. Teknikens Värld pred dvoma rokmi poukázal na fakt, že losí test nezvláda ani Jeep Grand Cherokee. Nebyť šikovného a skúseného testovacieho vodiča, opakovane hrozila búda aj keď sa rozhodli vymeniť prvý testovaný Grand Cherokee za iný kus s rovnakou špecifikáciou. Následne v druhom teste prišli na miesto testovania aj zástupcovia Chrysler/Jeep. Napriek rôznym snahám počas dňa sa auto znovu správalo mimoriadne nestabilne a dokonca pri testoch prasklo 7 ľavých predných pneumatík! 7 vážení, toľko ich nepraskne ani priemerný drifter na pretekoch! :)

Dnes tu máme Porsche Macan. Auto od ktorého by ani zarytý odporca SUV alebo značky Porsche v oblasti jazdných vlastností neočakával ani najmenšie problémy. Mám opakovanú osobnú skúsenosť s Porsche Cayenne (dokonca aj na okruhu) a môžem potvrdiť, že to čo dokáže aj v zákrutách a pri brzdení mi bralo dych. Macan je o poznanie menší, ľahší a teda mal by byť ešte agilnejší. No zdá sa, že z obavy pred prípadným prevrátením nastavili technici zásah ESC príliš agresívne, či možno prinízko. Ťažko povedať, v tomto som absolútny laik. Porsche v reakcii na test švédskeho magazínu reaguje vysvetlením, že toto správanie má na svedomí Active Rollover Protection system (podfunkcia ESC). Prudké brzdenie predného vonkajšieho kolesa sa snaží znížiť odstredivé sily bez rizika kompletnej straty ovládateľnosti. inými slovami, auto prechádza v silnej nedotáčavosti na väčší polomer a ten zásadne zmenšuje odstredivé sily. No to, ako Macan losím testom prechádza pekné ani bezpečné iste nie je. ESC totiž v prevencii pred hroziacim veľkým pretáčavým šmykom a rizikom prevrátenia brzdí ľavé predné koleso tak prudko a nepretržite, až ho na pár metrov kompletne zablokuje. Vôbec nejde o to, že to ničí pneumatiky. Tu sú dôležité podstatne vyššie záujmy. No auto je cca sekundu nekontrolovateľné a prechádza ešte viac do protismeru...

Testeri, samozrejme, urobili test na Porsche Macan S diesel opakovane, a dokonca ubrali z predpísaného zaťaženia auta posádkou. Na správanie auta to však nemalo žiaden vplyv. Niektoré médiá z tohto vyvodili záver, že Macan bez veľkého zásahu ESC losí test nedokáže zvládnuť. Nezmysel. Na youtube som strávil pár desiatok minút, či sa mi pre porovnanie podarí nájsť losí test typu Cayenne. S údivom som zistil, že okrem pár amatérsky záznamov v nekonečnom svete videí žiadne na túto tému neexistuje. No ak si pozriete zlyhanie Jeep Grand Cherokee (video vyššie), zistíte, že Švédi použili ako referenciu veľkých SUV pre test, ktorý sa robí s naloženým autom v 70 km/h VW Touareg a dokonca aj Volvo XC90. Obe auta prešli bez zaváhania. A práve tu sa mi dvíha obočie na oboch stranách. Má snáď Macan väčší problém so stabilitou ako spomínané "kravy"? Nemyslím. Podľa mňa je ARP nastavený trochu bojazlivo a zasahuje skoro. A svet má novú senzáciu.

A na záver ešte legenda - Mercedes-Benz triedy A I. generácie z roku 1997