Na trhu je veľa výrobkov na preplachovanie mazacích systémov motorov. Preplach motora sa robí pri výmene oleja. Teda, presnejšie, pred naplnením motora novým olejom. Hneď na začiatok si objasnime pár vecí. Už poldruha desaťročia žijeme v 21. storočí. Tomu je adekvátna technika a technológia vo väčšine oblastí nášho života. Spaľovacie motory nie sú výnimkou. Naopak, sú modernejšie než kedy predtým. Motorové oleje pre ne tiež. V zásade sa dá všeobecne tvrdiť, že žiaden spaľovací motor, ktorý má najazdených pod 500 000 km a dostával pravidelné výmeny moderného motorového oleja (v intervaloch 10 - 15 tisíc km), preplach nemôže potrebovať. Jedine snáď, ak by mal evidentný problém s hladkosťou chodu, štartovaním, alebo dlhodobo jazdil na lacné palivo neznámeho pôvodu a zloženia. Nič z toho by sa však rozumného motoristu týkať nemalo. Takže všeobecne sa dá povedať, že používanie preplachovačov/čističov motorov už dlhšiu dobu nedáva zmysel. Prečo?

Ak sa o svoj motor staráte, takto vnútri nikdy vyzerať nemôže a teda preplach nepotrebuje. Stačí, ak meníte olej dostatočne často, používate kvalitné značky, ignorujete longlife odporúčania a tankujete kvalitné palivo...

Ak si predsa len myslíte, že váš motor preplach potrebuje, nalejte doň olej triedy 10W-40. Pojazdite pár desiatok kilometrov a vymeňte ho za odporúčaný motorový olej triedy a špecifikácie určenej výrobcom auta.

Väčšina týchto výrobkov je založená na báze zmesi rozpúšťadiel (petrolej a xylén) s aditívami zinkových AW prísad a detergentov. Napríklad na báze sódy. Kedysi (pred pár desaťročiami) preplach motorov pri výmene oleja určite zmysel dával. No pre dnešné motory, prevádzkované s olejmi kvalít API SE (čo sú prakticky všetky), je preplachovanie mazacieho systému zbytočné a nepotrebné. Dochádza nanajvýš k preplachu vašej peňaženky.
 

Moderné motorové oleje samotné v sebe majú dostatok vlastných účinných prísad detergentov a disperzantov, ktoré udržujú vnútro motora čisté, ak dodržiavate časté intervaly ich výmeny. To znamená, že sa neulakomíte na tzv. longlife 25 000 a viac kilometrové výmeny, ale budete sa radšej držať skúseností a prevencie na úrovni 10 - 15 tisícových výmien. Súčasné kvalitné motorové oleje majú aj nízku odparovateľnosť, takže sú minimalizované aj ich straty cez odvetranie kľukovej skrine. Navyše, preplachovacie výrobky môžu poškodiť hadice a tesnenia odvetrávacieho systému... No v prvom rade preplachujú a poškodzujú vašu peňaženku.

Rubrika vzniká v spolupráci s FUCHS OIL Slovensko.