V piatok, 18. októbra 2019, sa v Bánovciach nad Bebravou udiala dopravná nehoda, ktorá opäť dvíha varovný prst nad 17-ročnými vodičmi. Podľa informácií priamo z Polície SR si policajti Obvodného oddelenia z Bánoviec nad Bebravou všimli vozidlo Peugeot 106, ktorého vodič jazdil po meste rýchlo, bezohľadne a spáchal niekoľko dopravných priestupkov. Preto sa ho rozhodli predpísaným spôsobom zastaviť a skontrolovať. Vodič Peugeotu svetelné i zvukové znamenia na zastavenie vozidla ignoroval, zvýšil rýchlosť a snažil sa pred policajtmi ujsť. Dostal však s vozidlom šmyk, narazil do zábradlia, ktoré prerazil, a následne narazil do troch osôb, ktoré stáli na chodníku pri autobusovej stanici. Policajti po príchode k vozidlu zistili, že pod vozidlom ostala jedna osoba. Spolu s náhodnými okoloidúcimi okamžite auto prevrátili, a dievča pod ním vyslobodili a začali zraneným osobám poskytovať prvú pomoc.

Táto zbesilá jazda mestom skončila vážnymi zraneniami dvoch maloletých dievčat (14 rokov) a jedným ľahkým zranením 16-ročného chlapca. Vodič Peugeotu sa nezranil. Celková škoda bola vyčíslená na asi 600 €. 17-ročný vodič Peugeotu 106, Martin z okresu Trenčín, bol na mieste nehody podrobený dychovej skúške s negatívnym výsledkom. Policajti zistili, že mladý vodič je síce držiteľom vodičského oprávnenia, ale vodičský preukaz mu doposiaľ nebol vydaný. Vzhľadom na to, že má 17 rokov, môže viesť motorové vozidlo iba za prítomnosti určenej osoby. Vyšetrovateľ začal v predmetnej veci trestné stíhanie, a to vo veci prečinu ublíženia na zdraví. Na mieste dopravnej nehody bol aj súdny znalec z odboru cestná doprava. Príčina a miera zavinenia dopravnej nehody sú v štádiu vyšetrovania.

Krátke video z nehody nájdete TU.

Čo hovorí zákon?

Od 1. novembra 2011 nadobudla účinnosť novela zákona o cestnej premávke, podľa ktorej sa vek na získanie vodičského oprávnenia skupiny B znížil na 17 rokov. Takíto držitelia vodičského oprávnenia skupiny B však budú môcť do dovŕšenia dospelosti – najmenej však tri mesiace – viesť vozidlo skupiny B len v prítomnosti spolujazdca, ktorý má oprávnenie skupiny B najmenej 10 rokov. Spolujazdec bude musieť mať pri sebe vodičský preukaz, nebude môcť byť pod vplyvom alkoholu či iných návykových látok. Jeho úlohou bude na mladého vodiča pôsobiť výchovne a preventívne. Vedenie vozidla bez kvalifikovaného spolujazdca sa pokladá za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky.

Je toto cesta?

Uvedená nehoda rozpútala debatu ohľadom legálnej možnosti šoférovania 17-ročných vodičov. Samozrejme, je zlé hádzať všetkých do jedného mecha a bolo by chybou, keby slušní a zodpovední vodiči doplácali na nezodpovedné indivíduá. Systém by však mal mať v rukách nástroj, ako takýmto prípadom zabrániť. Mali by sa zaviesť prísne psychotesty? Pomohlo by zvýšenie vekovej hranice na 18 rokov? A čo tresty? Ako zabrániť, aby na podobné prípady nedoplácali slušní vodiči? Vaše vecné postrehy privítame v diskusii pod článkom.