Mazda vie ako potešiť svojich priaznivcov a fanúšikov rotačných motorov. Po dlhom čase, kedy nikto nevedel, či nový Wankel bude, alebo nie, sme sa dočkali náznaku, že výnimočný motor nie je mŕtvy. Na autosalóne v Tokiu automobilka predstavila koncept športového auta RX-Vision, ktorý poháňa nová generácia rotačného motora, Skyactiv-R.

Mazda ukázala ako si predstavuje športiak s rotačným motorom. Koncept Mazda RX-Vision má pod kapotou novú generáciu Wanklovho motora Skyactiv-R.

Dizajnéri sa pri návrhu štúdie RX-Vision držali jazyka KODO a vytvorili nádherné krivky. Športiak s malým, no výkonným motorom vpredu za prednou nápravou má zadný pohon a dve miesta na sedenie. Široký a dynamický postoj auta dotvárajú 20 palcové karbónové disky. Interiér je presne taký, aký by malo mať športové auto. Žiadne zbytočnosti ako infotainment, kopec tlačidiel, ani dotykový displej, RX-Vision sa sústreďuje na zážitok z jazdy. Takže tu nájdeme len to potrebné: otáčkomer s 10 000 ot., tachometer, indikátor množstva paliva v nádrži, teplotu vody, tlak oleja, potom už ovládanie klimatizácie, radiacu páku manuálnej prevodovky a ručnú brzdu, nič viac.

Rotačný motor robí Mazdu výnimočnou, žiadna iná automobilka nevyrobila toľko áut poháňaných takouto pohonnou jednotkou. Hoci dnes Wankel v ponuke nemajú, nezabudli na neho a stále pokračovali vo vývoji. Novú generáciu motora pomenovali Skyactiv-R, čím chcú vyjadriť, že nový Wankel prinesie nekompromisný zážitok za volantom s využitím technológií Skyactiv. Automobilka žiaľ nespomenula ani objem, ani výkon nového agregátu, ktorý bude pokračovať v tradícii založenej v roku 1967 Mazdou Cosmo Sport 110S a najúspešnejšieho auta s rotačným motorom Mazdy RX-7, z tej predali v rokoch 1978 – 2002 vyše 800 000 kusov.

Mazda RX-Vision, budúcnosť rotačného motora

Mazda RX-Vision ukazuje, ako si automobilka predstavuje budúcnosť športiaku s rotačným motorom. Je to síce len predstava, ale sériového auta by sme sa mohli dočkať v priebehu 5 rokov. CEO Mazdy, Masamichi Kogai, hovorí: „Mazda bude aj naďalej prijímať nové výzvy a vynakladať úsilie, aby si vybodovala silné puto so svojimi zákazníkmi a stala sa pre nich jedinou značkou.“ Predstavitelia automobilky síce nepovedali nič o príchode sériového auta, no Mazda v roku 2017 oslávi 50. výročie rotačného motora a v roku 2020 zase 100. výročie založenia. Neverím, že si tieto príležitosti nechajú ujsť a nepredstavia aspoň pri jednom výročí nový sériový športiak s Wanklom pod kapotou.

Zdroj: tlačová správa, autoblog.com