4MATIC je systém pohonu všetkých kolies vyvinutý Mercedesom. Názov je odvodený zo slov 4-wheel drive a automatic. Automatic preto, lebo takmer všetky modely Mercedesu s týmto pohonom majú automatickú prevodovku. História pohonu 4MATIC sa datuje až do roku 1987, kedy bol prvýkrát predstavený v modeli W124 triedy E. Odvtedy prešiel dlhým vývojom a v roku 2016 predstavila automobilka už jeho štvrtú generáciu, s názvom 4MATIC+. Ten dokáže poslať až 100 % krútiaceho momentu výlučne na prednú alebo zadnú nápravu. Model A35 AMG však týmto systémom ešte nedisponuje (až A45 AMG a A45 S AMG) a tak si s našimi valcami musel poradiť klasický 4MATIC. 

Plne variabilné rozloženie krútiaceho momentu

Systém pohonu všetkých kolies 4MATIC uprednostňuje prednú nápravu. Vďaka tomu sa A35 AMG často správa akoby bol výhradne predokolkou a má sklon k miernej nedotáčavosti. Zaujímavosťou pohonu 4MATIC je integrovanie výstupného hriadeľa zadnej nápravy do 7-stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky. Dôležitú úlohu tiež zohráva diferenciál s integrovanou elektrohydraulicky ovládanou viaclamelovou spojkou. Tá umožňuje variabilné rozloženie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu. Ak je viaclamelová spojka odpojená, vozidlo je poháňané takmer výlučne prednými kolesami. Ak je spojka zopnutá, aktivuje sa aj zadná náprava. Rotorové čerpadlo, ktoré je integrované priamo do diferenciálu, poskytuje prevádzkový tlak na aktiváciu zadnej nápravy v priebehu milisekúnd. Samotné čerpadlo sa aktivuje už malými rozdielmi rýchlosti otáčania kolies medzi prednou a zadnou nápravou. Rozdelenie hnacieho momentu sa však mení aj od aktuálnej situácie. Ak vznikne riziko nedotáčavého alebo pretáčavého šmyku, krútiaci moment sa rozdelí tak, aby sa vozidlo čo najskôr stabilizovalo. Ak to nestačí, zasiahnu aj systémy ESP a 4ETS (elektronický systém riadenia trakcie).

Ako pracuje systém 4ETS

5/6 hviezdičiek

Mercedes A35 AMG získal v našom 4x4 teste 5 zo 6 hviezdičiek s časom 7,08 sekundy, čo je na auto s tak preferovaným predným pohonom parádny výsledok. Nad sily A-čka bol test s trakciou na jednom kolese zadnej nápravy. Veľmi by ma zaujímalo, ako by si počínal Mercedes A45 AMG. Ten už disponuje vylepšeným pohonom 4MATIC+, ktorý dokáže poslať až 100 % krúťaku buď na predok alebo zadok. Asi by si teda hravo poradil so všetkými testami.