Súzvuk stroja a človeka

Auto je bez pilota nepoužiteľné, a preto sa k 405ke pridal fínsky majster sveta v rally, Ari Vatanen. Spoločne si zatancovali tanec so smrťou na hore Pikes Peak, ktorú som predstavil v článku o špeciálnej Dacii Duster, takže si určite prečítajte aj ten. Krátky film nezobrazoval celú jazdu. Bol to komplexný zostrih momentov zo súťažnej jazdy, počas ktorej sa Vatanenovi podarilo preteky vyhrať časom 10:47,220. Krátky propagačný film bol uvedený v roku 1989. Snímku “režíroval” Jean Louis Mourey a v roku 1990 vyhrala celkovo 4 ocenenia.

Auto, ktoré vrátilo Francúzom pýchu

Peugeot 405 sa dostal do predaja na konci 80. rokov a priniesol veľký úspech, podčiarknutý titulom Európske auto roka 1988. Peugeot v tom čase investoval obrovské peniaze do motoršportu a jeho 205 T16 v tom období dominovala práve zrušenej skupine B. Z rally skupiny B pochádzajú aj základy 405 T16. Špeciál vznikol po neúspešnom súboji na hore Pikes Peak s Audi. V roku 1987, rok po zrušení skupiny B, sa proti sebe postavili 205 T16 a legendárne Audi Sport Quattro S1. Francúzi prehru nepredýchali a na konkurenciu si pripravili špeciál, ktorý ju zakopal do zeme.

Na Pikes Peak neúspešná 205 T16 z roku 1987.

405 T16 mala byť pôvodne určená pre takisto zrušenú rally skupinu S, ale nový domov našla práve na amerických pretekoch do vrchu. Inžinieri napravili hlavný nedostatok 205, ktorá mala príliš krátky rázvor kolies, kvôli čomu bola veľmi nestabilná pri prejazdoch rýchlych zákrut. Dokonca sa 205 pokúšali “roztiahnuť”, ale nepomáhalo to. S príchodom nového typu 405 sa im naskytla nová možnosť. Novinka bola výrazne dlhšia a takisto to bol skvelý marketingový model. Peugeot Talbot Sport neváhal, keďže mu stačilo adaptovať overené šasi a pohonnú jednotku do 405. Nový dlhší trubkový rám teraz ponúkal miesto pôvodných 254 cm, až 289 centimetrový rázvor. Prvá verzia 405 T16 vážila údajne iba 880 kg. Celkovo auto ponúkalo viac priestoru pre inovácie a Peugeot si bol vedomý, že má v rukách svoju novú zbraň.

Prvé predstavenie typu 405 T16.

Zmien sa dočkal aj štvorvalcový radový motor XU9T, ktorého objem sa zvýšil na 1,9 l. Okrem toho dostal nové technológie, ako napríklad variabilné časovanie ventilov a turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek. Peugeot prezentoval výkonové hodnoty okolo 607 koní (447 kW), no Ari Vatanen sa neskôr v interview vyjadril, že auto malo mať výkon až 800 koní. Okrem pohonu všetkých štyroch kolies toto monštrum disponovalo natáčaním zadných kolies a nastaviteľným centrálnym diferenciálom. Nemci radosť Francúzov mierne pokazili, keďže sa v roku 1988 pretekov nezúčastnili. Peugeot s jeho technologickou raketou ale napriek tomu neváhal a nasadil tri autá. Ari Vatanen v pozícii vedúceho jazdca doplneného o bývalého pilota F1 Henriho Pescarola a majstra sveta WRC 1986 (posledného v rámci skupiny B) Juha Kankkunena. Cieľ bol stanovený na prekonanie rekordu Waltera Röhrla z minulého roku. Ten mal hodnotu 10 minút 47 sekúnd a 850 tisícin sekundy.

Peugeot 405 T16 ste mohli rozložiť ako detskú hračku.

Pokus o rekord skončil takmer fiaskom

Ľahké to teda nebolo. Stačilo iba niečo viac ako pol sekundy a všetky investície Peugeotu by vzišli navnivoč. Ari Vatanen však ukázal, prečo patril k svetovej špičke a zajazdil rekordný čas 10:47,220. Tento čas ostal až do roku 1994 neprekonaný. Na americkú horu sa tím Peugeot vrátil aj v roku 1989, tentokrát sa z víťazstva tešil tímový kolega Vatanena, Robby Unser.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Čo mohlo byť...

Ako som už písal vyššie, 405 T16 vychádzalo z pravidiel pre skupinu S. Tá mala byť ešte šialenejšia ako skupina B. Pokrok v oblasti turbomotorov však nestačil na vtedajšie šasi a autá sa išli doslova roztrhnúť. Takisto nezastaviteľne davy divákov v kombinácii s vysoko horľavými monštrami, rútiacimi sa šialenými rýchlosťami predznamenali katastrofu. Tá prišla a po smrti talentovaného Fína, Henriho Toivonena za volantom Lancie Delta S4 prišiel koniec honbe za rýchlosťou. Plány na skupiny S skončili v koši a práve toto auto slúži ako unikátny pohľad na to, čoho sme mohli byť svedkami. Pravda, nehoda, ktorá by to všetko zastavila, by prišla skôr či neskôr aj tak.

Zdroj: supercars.netrallygroupbshrine.org

Foto: supercars.net, rallygroupbshrine.org, Peugeot, taringa.net