Čaro rely spočíva v jej úzkom spojení s fanúšikmi. Stáť iba centimetre od auta, ktoré letí úzkou lesnou cestou takmer 200 km/h, je jedným slovom úchvatné. Fanúšikovia sú doslova v opojení, na druhej strane však v momente, keď v ich blízkosti vyletí auto z cesty, neváhajú a okamžite utekajú pomôcť posádke. A práve v tomto je nová éra WRC riskantná.

V prípade nového plug-in hybridného WRC skupiny Rally 1 môže byť karoséria auta pod vysokým napätím, ak sa pri nehode poškodí elektrický systém. Šok pri dotyku s vozidlo by v takom prípade mohol mať pre fanúšikov fatálne následky. Elektromotor má výkon 100 kW (136 koní), predovšetkým ale pracuje s napätím až 750 voltov. Elektrické komponenty sú umiestnené v karbónovej schránke, ktorá bola navrhnutá tak, aby odolala nárazu so silou 70 G.  Napriek tomu promotér a FIA musia naučiť fanúšikov správne reagovať. A uvedomuje si to aj Yves Matton, riaditeľ FIA zodpovedný za rely a bývalý šéf tímu Citroën Racing.

Presah do každodennej premávky

Podľa Mattona je prítomnosť hybridov na „eRZetách“ výbornou príležitosťou na to, aby sa vzdelávali nielen priaznivci rely, ale aj ostatní motoristi. „Keď sa dnes spýtate vodičov, ako by reagovali na nehodu elektromobilu alebo hybridu na diaľnici, väčšina z nich to vedieť nebude,“ hovorí Matton pre stránku dirtfish.com„Som preto presvedčený, že musíme niečo urobiť, aby sme ľudí naučili, čo majú v takejto situácii robiť. Už od januára budeme mať hneď niekoľko nástrojov, ktoré nám pri tom pomôžu. Pravdepodobne sa to nepodarí v plnom rozsahu pred začiatkom sezóny v Monte Carlo, ale verím, že na konci roka v Japonsku, bude povedomie na oveľa vyššej úrovni,” pripomína zástupca FIA. Jedným zo spomínaných nástrojov bude aj zelené svetlo umiestnené na oknách zadných dverí pred airboxami.

Toto sa stane, keď sa dotknete auta pod prúdom

V tomto prípade má zelené svetlo rovnakú funkciu ako napríklad v F1 alebo Formule E. Ak vidíte zelenú, všetko je v poriadku, môžete sa auta dotknúť holými rukami. Ak svieti červená, auto je nebezpečné a pri manipuláciu s ním potrebujete adekvátnu ochranu. Nové hybridy bude odlišovať aj grafika na dverách. Tá je pre zmenu inšpirovaná elektrifikovanými vozidlami šampionátu vytrvalostných pretekov WEC. Vedľa štartového čísla budú červené písmená HY na bielom podklade. Rovnako bude farebne odlíšené aj štartové číslo - bude na červenom pozadí.

Jasne viditeľné zelené svetlo indikuje stav hybridného systému.

Diváci pod dohľadom

Bezpečnosť fanúšikov rely má zvýšiť aj nová kamera s umelou inteligenciou. Tá bude umiestnená za čelným sklom a v spolupráci so softwarom bude vyhodnocovať pozíciu fanúšikov pri rýchlostných skúškach. Ak sa budú nachádzať v červených zónach, nová technológia automaticky upozorní bezpečnostných delegátov FIA.

Nové pravidlá by mohli čoskoro osloviť ďalšie značky, ktoré by sa pridali k automobilkám Ford, Huyndai a Toyota. Ako ukazujú zábery z testovania, prognózy o vysávačoch sa nenaplnili. Autá znejú možno ešte lepšie než predtým, vďaka agresívnejšiemu antilag systému. Po vizuálnej stránke sme síce prišli o všemožné aerodynamické krídelká, ale autá naďalej vyzerajú výborne.

Dokonca pribudli takzvané airboxy po stranách, ktoré sa starajú o chladenie hybridného systému. Batéria s kapacitou 3,9 kWh a jednotka MGU pridá 84 kilogramov, takže rýchlosť v zákrutách bude o niečo nižšia. Hybridná jednotka sekunduje preplňovanému štvorvalcu s objemom 1,6 litra a výkonom 380 koní. Piloti taktiež prišli o centrálny diferenciál a sekvenčné radenie na volante. Budú teda musieť s autom viac pracovať, čo by pre divákov malo znamenať viac spektakulárnej šou. Verím tiež, že bude zážitok počuť, ako sa z tichučkého elektrického WRC stane pred štartom rýchlostnej skúšky oheň pľuvajúca beštia, ktorú chceme stále všetci vidieť. Ak má byť toto budúcnosť, tak sa jej rozhodne brániť nebudem.

Foto: wrc.com

Zdroj: dirtfish.com a clanok 2, wrc.com a clanok 2