Poznáte ten pocit, keď prejdete kolesom svojho auta po bývalom výtlku a hneď vám je jasné, že je z neho hrboľ? Videli ste niečo podobné napríklad v Rakúsku? Priznám sa, že u našich západných susedov som zatiaľ videl všetky bývalé výtlky a diery len dokonalo opravené. Prečo to u nás nefunguje? Problém nie je v lopatách, ani v predpisoch. Nedostatok je pre Slovensko úplne normálny a bežný. Nie sú peniaze ani na obyčajné plátanie dier.

Stav našich ciest je momentálne populárna téma.

Správny postup opravy výtlkov určuje technický predpis TP 08/2011. Výtlky treba opravovať nasledovne. Prvým krokom je odstránenie nesúdržného a poškodeného materiálu vozovky. Následne treba výtlk vyrezať do pravidelného tvaru. Ďalším krokom je vyfrézovanie poškodeného povrchu obrusnej vrstvy až po neporušený, pôvodný materiál. Výtlk v tomto stave je potrebné ešte dôkladne vyčistiť a opatriť infiltračným spojovacím materiálom.

 

Až po celej tejto procedúre je možné naliať výplň, ktorú treba následne poriadne utlačiť. Okraje výtlku by mali byť zaliate asfaltom tak, aby sa do špár nedostala voda a soľ.

Položenie výplňového materiálu môže prebehnúť za horúca alebo za studena. Cestári však môžu použiť techniku za studena len na suchej vozovke.

Z opisu ste pravdepodobne spozorovali, že takto sa u nás výtlky opravujú maximálne na cestách prvej možno druhej triedy. Cestári tento postup na mnohých miestach jednoducho nedodržiavajú. Áno, na cestách kde je záplata zaplátaná dvomi záplatami to jednoducho už nie je možné. Ale správcovia neopravujú takto cesty ani na miestach, kde to možné je.

 

My nielenže nemáme peniaze na kvalitné asfaltové koberce, no podľa všetkého ani na poriadne plátanie dier asfaltom. Druhým dôvodom nekvalitných opráv je nedostatočné technické vybavenie správcov (ide najmä o VÚC a obce).

Všetko zlé je na niečo dobré. Výtlky udržujú vodičov v strehu. Mikrospánok je takmer nemožný.

Správcovi pozemnej komunikácie môže príslušný cestný orgán v prípade zanedbania úloh správy a údržby udeliť pokutu až do výšky 33 190 €. Aký by to však malo zmysel, keď správca má už aj tak málo peňazí. Podľa Martina Kóňu, hovorcu ministerstva dopravy, štát v minulom roku vynaložil na opravy ciest 34 miliónov €. Na odstránenie všetkých kritických úsekov však potrebujeme vynaložiť niekoľkokrát väčšiu sumu.

 

Zdroj: sme.sk

Prečítajte si aj: Stav Slovenských ciest je viac ako úbohý. Pozrite si cestu 1. triedy 75