Pre niekoho milované, pre iných nenávidené hmlovky. S príchodom neskorej jesene a zimy majú vodiči tendenciu zapínať svetlá do hmly čoraz častejšie. Na tom by nebolo nič zlé, ak by ich niekedy nezapínali úplne zbytočne a kontraproduktívne! Aj v zlom počasí by sme si používanie hmloviek mali rozmyslieť. Niekedy nimi môžeme narobiť viac škody ako úžitku. Nepatričné používanie hmloviek je ohrozovanie ako každé iné. 

Nech pomáhajú, ale neoslepujú

Nenabádam, aby ste ich vôbec nepoužívali, to nie. Sám ich používam a občas aj zbožňujem... Vtedy, keď sú potrebné a sčasti nevyhnutné. Je však normálne, ak je vonku maximálne tma, idem cez obec (fajn, nie až tak osvetlenú) a oproti mne  sa zjaví „človek“, ktorý bez štipky porozumenia pre ostatných vodičov drzo oslepuje? Stane sa, že ich vodič zabudne vypnúť. Ale vo väčšine prípadov ich zapol na drzovku. Stretol som sa aj s názorom, že „je to moja vec“. Sú to len svetlá? No sú, ale oveľa silnejšie, ako stretávačky. Protiidúcich menej zdatných vodičov môžu oslepiť tak, že spôsobia nehodu. A to myslím vážne. Ak ich už potrebujú mať zapnuté, ak spadnú dve dažďové kvapky alebo je 2 % hmla, nech ich vypínajú v prípade, že oproti niekto ide. Alebo sa ohľaduplnosť úplne vytratila? Niekto ich zapína len tak, aby „podporil“ stretávačky, pritom vie, že ich používať nesmie. Argumentom je: „Mám slabé svetlá“. V Mazde mi halogénové svetlomety svietia ako kahance na všetkých svätých alebo hromničné sviece. Aj tak hmlovky pre podporu nezapínam, v obci ich nie je treba a na okreskách prepínam stretávacie/diaľkové.

Zadná hmlovka ako laserová zbraň

So zadnou hmlovkou je to ešte zaujímavejšie. Tá dokáže do hlavy „vypáliť“ takú dieru, že ešte niekoľko desiatok minút majú oči problém adaptovať sa. NAČO niekto necháva zapnutú zadnú hmlovku aj potom, kedy nasledujúce auto jazdí tesne v závese za prvým a vidí ho úplne zreteľne? Žiadne nebezpečenstvo zrážky kvôli viditeľnosti už nehrozí! Táto situácia nedopaľuje len oči, ale aj nervy vodičov. Niekedy môžete bliknúť koľkokrát chcete, ten pred vami to zjavne nepochopí a ešte sa rozčuľuje. Snažíte sa mu po úspešnom predbiehacom manévri „vysvetliť“ situáciu blikaním vašej zadnej hmlovky? Bez šance, budete za nezodpovedného majiteľa s funkčným jedným brzdovým svetlom. Ľudia niekedy nechcú chápať.

Nesprávne použitie hmloviek je netolerantné ohrozenie ostatných vodičov!

Zákon hmlovky neprikazuje zapínať. Smú sa však používať len za nepriaznivých poveternostných situácií.  Ak niekto považuje jemný dážď, úplne ľahkú hmlu alebo dokonca len tmu za nepriaznivé podmienky, tak nech si ich zapne. Ale len vtedy, ak tým neotravujú ostatných vodičov. Možno zaznie výčitka: „Veď každý nech si robí čo chce a svieti čím chce.“ Nebavme sa teraz o polícii a o tom, že to nie je veľmi fér ani z pohľadu zákona. Ale ozaj si každý môže robiť čo chce? V premávke tiež nelietame ako blázni, nejazdíme v ľavom jazdnom pruhu, ak oproti nám niekto ide. A takto by som mohol pokračovať. Aj nepatričné použitie hmloviek je obmedzovanie a ohrozovanie. Tak ako ostatné „neduhy“ šoférov. 

Aj keď som článok písal s mierne vzkypenou žlčou, nikoho som sa tým nechcel dotknúť. Každý robí chyby a niekedy zabúda. Ak máte niekoho vo svojom okolí, ktorý NEVIE, ako ich používať, vysvetlite mu situáciu. Pre dobro všetkých „kolegov“ na cestách. Poznáte niekoho, kto ich zapína tendenčne a neberie ohľad na ostatných? Povedzte mu o netolerancii a možnosti spôsobiť dopravnú nehodu.

Aký máte názor na nesprávne použitie hmloviek? Stretávate sa s ním na pravidelnej báze? Potrebujete po dlhej večernej jazde kvalitné kvapky do očí?

JE OBCHÁDZANIE A PREDCHÁDZANIE ROZDIEL? ÁNO A HROZÍ VÁM POKUTA!

JE OBCHÁDZANIE A PREDCHÁDZANIE ROZDIEL? ...

Viete určiť medzi pojmami obchádzanie a predchádzanie rozdiel? Určite sa nájdu takí, ktorí ho nepoznajú. Obchádzanie a ...

13. 11.
PREČO TU BEZTRESTNE JAZDIA AUTÁ, KTORÉ MAJÚ FÓLIE VPREDU A DOROBENÉ XENÓNY?

PREČO TU BEZTRESTNE JAZDIA AUTÁ, KTORÉ ...

Sú témy, ktoré sa v médiách často nepreberajú. Chýbajú k ním informácie. Dnes jednu takú otvorím. Čo ma k tomu ...

18. 11.
OTÁČANIE V KRIŽOVATKE. KEDY ÁNO A KEDY NIE?

OTÁČANIE V KRIŽOVATKE. KEDY ÁNO A KEDY ...

Otáčanie v križovatke sa v autoškolách nejako zvlášť nepreberá. V zákone to síce podchytené je, ale niektoré ...

21. 11.
STAČÍ LEN SPOMALIŤ A VŠETKO MÔŽE BYŤ INAK

STAČÍ LEN SPOMALIŤ A VŠETKO MÔŽE BYŤ ...

Každý sa niekedy ponáhľa. Dôvody sú rôzne... A často žiaden racionálny. V podstate je jedno, či prekračujete ...

15. 11.