Mohlo by sa zdať, že čipová kríza brániaca predajom, posiela automobilky na kolená. Ich predaje viaznu, netrpezliví zákazníci čakajú v dlhých radoch a obchod spomaľuje. Ako sa však ukazuje, nie vždy to tak musí byť. O tomto zaujímavom fakte sa najnovšie v rozhovore pre Financial Times rozhovorili finanční šéfovia z automobiliek BMW a Mercedes-Benz. Tí vyložili karty na stôl a prezradili, ako na tom ich materské automobilky v čipovej kríze vlastne sú.

Automobilky prijali v časoch koronakrízy množstvo úsporných opatrení, ktoré využívajú aj po jej odchode. Naučili sa skrátka vyrábať lacnejšie, no predávať o čosi drahšie.

Nedostatok nám vyhovuje

Už niekoľko poradenských spoločností uviedlo, že veľké automobilky zaznamenali v 1. polroku 2021 vysoké prevádzkové zisky, ktoré výrazne prekračujú finančné ukazovatele za predchádzajúce roky. A hoci sa to laikom môže zdať veľmi nepravdepodobné, je to podľa všetkého tak. Tento fakt totiž otvorene potvrdili aj automobilky. Konkrétne predstavitelia nemeckých prémiových výrobcov prezradili, že znížená kvantita výroby spôsobená nedostatkom čipov im vyhovuje. Výrazným spôsobom totiž dvíha dopyt, ktorý už teraz prevyšuje ponuku, čo je z hľadiska obchodu ideálny stav. Nedostatok čipov im tak umožňuje vyberať, ktoré verzie a kedy vyrobia, čo im zasa dáva možnosť ponuky áut s vyššou pridanou hodnotou. Nie vždy to samozrejme platí, v mnohých prípadoch im to však hrá do kariet. Rovnako ako možnosť zvyšovať predajné ceny. „Nedostatok polovodičov na trhu spôsobuje, že sa automobilky sústredia na vozidlá s vyššou maržou,“ dodáva Peter Fuss z poradenskej agentúry EY. A hneď doplnil, že automobilky nie sú už tlačené do poskytovania zliav. „Nastavenie cien našich áut je z hľadiska profitu pre automobilku nastavené najlepšie za posledné dva roky,“ prehlásil finančný riaditeľ BMW a hneď doplnil, že aj v budúcnosti zostanú najmä pri drahších a luxusnejších autách s vyššou maržou. Rovnakým postojom sa pre Financial Times prezentoval aj Harald Wilhelm z koncernu Daimler AG. Ten sa navyše nebál dodať, že aj po ukončení čipovej krízy plánujú zámerne znižovať ponuku verzií aj množstva vyrábaných áut. Pomáha im to totiž vytvárať vyššie zisky.