Takže najprv poďme pekne postupne. Generácia E34 ukončila svoju výrobu v lete 1995. V tej dobe začala schádzať z pásov nová generácia E39. Na nový model M5 sme si však museli počkať o dosť dlhšie, ako pri E34, až do roku 1998. Dlhým procesom si prešiel motor, ktorý po novom vychádzal zo zážihovej V8 s kódovým označením M62.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Keďže vychádzal motor z M62, dostal kódové označenie S62B50, aj keď to bol podľa matematiky skôr 4,9 liter so zdvihovým objemom 4941 ccm. Zatiaľ čo zážihová M62 po predchodcovi prešla z dvojradovej na jednoradovú reťaz, vysokovýkonný S62 si zachoval dvojradovú.

Pohon vačkových hriadeľov je špecifický ešte aj tým, že motor mal ako prvý od BMW dvojitý Vanos (teda variabilné časovanie zdvihu ventilov). Teda nielen na sacej, ale aj na výfukovej vačke. Voči bežným osemvalcom mal zvýšený kompresný pomer na 11:1. Pribudol výmenník voda/olej a samozrejme klapkový systém so samostatnými sacími klapkami pre každý valec pod jedným veľkým krytom.

Pod veľkým krytom bolo 8 samostatne ovládaných škrtiacich klapiek.

Takmer 300 km/h

V konečnom dôsledku to znamenalo 294 kW (400 k) pri 6600 ot./min. a 500 Nm pri 3800 ot./min. Aj napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti voči predchodcovi dokázalo BMW M5 E39 zrýchliť na 100 km/h za 5,3 sekundy a maximálka bola samozrejme elektronicky obmedzená na 250 km/h. Kto ju však dokázal vyradiť, M5 bez nej mohla tachometrovo „oblizovať“ hranicu 300 km/h.

S motorom bola spojená rovnaká 6-stupňová manuálna prevodovka, ako v predchodcovi, samozrejmosťou bol pohon len zadnej nápravy. BMW M5 ako jediná dostala samosvorný diferenciál, bežné verzie ho už nemali ani za príplatok. M5 stála na 18-palcových diskoch (tie isté počas celej doby produkcie), voči bežnej 5-ke však so širším obutím 245/40 vpredu a 275/35 vzadu. Vylepšené boli samozrejme aj brzdy, voči bežným modelom dvojdielne. Vpredu ste mali priemer 345 mm a vzadu 328 mm, stále s plávajúcim strmeňom.

Sériovo boli už odlišné spätné zrkadlá, o nárazníkoch ani netreba písať. Vzadu ste mali duplex výfukový systém, voči bežnej 5ke musela byť upravená karoséria aby sa miesto batérie zmestil koncový tlmič výfuku. Akumulátor premiestnili na miesto rezervy, ktorá tu už absentovala.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dostávame sa až k počtom vyrobených kusov. Od roku 1998 do 2003, kedy zišli z výrobných pásov posledné kusy, vyrobili celkovo 20 482 kusov, čo skutočne nie je málo. To sa odvíja aj na cenách a tak nie je problém nájsť pojazdnú M5 aj za menej ako 12 tisíc eur. Boli časy, keď ste ju kúpili aj pod 10 tisíc eur. Pekné kusy a s Individual výbavou si však dnes držia cenu vysoko cez 20 tisíc eur. A lacnejšie už nebudú.

Zdroj foto: BMW