To, že pretekárske pneumatiky s hrotmi budú na trati rýchlejšie, je asi každému jasné. Otázkou ostáva, o koľko? Skôr ako sa na to pozrieme vo videu na kanáli Tyre Reviews, poďme si o tomto type gúm niečo povedať. Pneumatiky s hrotmi musia spĺňať určité pravidlá a prejsť viacerými testami. Jednou z nich je tiež skúška opotrebenia vozovky, pri ktorej sa zisťuje, či kovové hroty nenarobia na asfalte či inom type povrchu veľké škody. Ich účel je v každom prípade jednoznačný: zvýšiť záber a priľnavosť na zasneženej či zľadovatenej vozovke. V spomínanom porovnaní sa objavili pneumatiky Pirelli Ice Zero 2, ktorých set sa dá zohnať za zhruba 600 dolárov. Ich hroty majú na dĺžku 10 mm (z behúňa však vytŕča len 1 mm) a umiestnené sú tak, aby optimalizovali priľnavosť, no zároveň neboli príliš hlučné. 

Na druhej strane tu máme taktiež pneumatiky značky Pirelli, no tentoraz s názvom SottoZero. Tie využívajú špeciály WRC, menovite len v rámci švédskej rely, poprípade na Monte Carlo, keďže ide o jediné dva podniky šampionátu, ktoré sú obvykle pod snehom. Konkrétna špecifikácia pochádza z roku 2021 a neriadi sa žiadnym pravidlami pre cestnú premávku, len predpismi pre WRC. Hroty preto vyčnievajú mimo profil gumy až o 7 milimetrov, sú užšie a na desiatich centimentroch ich nájdete až dvanásť kusov. Cena za set sa pohybuje okolo 2000 dolárov. 

Pirelli SottoZero WRC (vľavo), Pirelli Ice Zero 2 (vpravo)

Pneumatiky pre stroje WRC hrajú inú ligu

Rozdiel v porovnaní s pneumatikami určenými do bežnej premávky je zrejmý, rovnako aj domnienka, že na trati budú rýchlejšie. Ako veľmi rýchlejšie? Pri porovnaní autorom videa poslúžil špeciál Subaru WRX STI, s ktorým sa Jonathan Benson previezol najprv na zasneženej a potom na ľadom pokrytej trati. Cieľom bolo porovnať časy jednotlivých pneumatík. Málokoho to asi prekvapí, no rozdiel bol markantný. Zatiaľ čo na civilných gumách zvládlo auto zasneženú trasu za 1 minútu a 7 sekúnd, s pneumatikami pre súťažné špeciály to Subaru zvládlo až o 8 sekúnd rýchlejšie. Vodiča ohromil najmä prenos bočných síl a teda rýchlosť v zákrutách, v ktorých mal podľa vlastných slov „väčšiu priľnavosť ako na niektorých gumách na suchu“. 

Na ľade sa rozdiel ešte prehĺbil. Pneumatiky SottoZero WRC jasne ukázali, že porovnanie s civilnými gumami s hrotmi nestojí za reč. Subaru bolo s nimi totiž rýchlejšie až o 17,9 sekundy na kolo. Až o toľko sú v ľadových podmienkach pneumatiky určené pre pretekárske vozidlá lepšie. Porovnanie, v ktorom bol víťaz asi každému od začiatku jasný, no napriek tomu je zaujímavé vidieť ten enormný rozdiel. 

Zdroj: Tyre Reviews