Uchytili sa tu Japonci, pred pár dekádami Kórejci a asi neprekvapí, že niečo podobné aktuálne predvádzajú čínske automobilky. V absolútnych číslach síce trh nevalcujú, ale percentuálne napredujú míľovými krokmi.
Ich „tajnou“ zbraňou sa v auguste stali plug-in hybridy. Podľa údajov spoločnosti Dataforce ich Číňania v Európe predali 10 406 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o neuveriteľných 1271 percent!
Záujem rastie o všetky typy pohonu
Nemenej úspešné sú elektromobily, a to napriek zvýšeným colným sadzbám. Ich nárast bol miernejší, „len“ o 57 percent. Ale v absolútnych číslach hovoríme o 14 473 registráciách, takže v tejto chvíli sú zatiaľ najžiadanejším produktom na starom kontinente. Klasické hybridy zaostávajú, v ôsmom mesiaci sa ich predalo iba 7176 kusov, ale aj v tomto prípade ide o medziročný skok o 190 percent!
Len pre istotu pripomíname, že v auguste 2025 sa v Európe predalo 769 083 nových vozidiel, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2024 nárast o 4,5 percenta. V tomto prostredí navýšili čínske značky svoj podiel na 5,4 percenta, pričom v auguste 2024 držali len 2,9 %.
Dodatočné clá zabrali, ale nie zásadne
V niečom však zvýšené colné sadzby na v Číne vyrobené elektromobily zabrali. Kým vlani v auguste tvorili 44 percent z celkových predajov, v tohtoročnom ôsmom mesiaci spadol ich podiel na 35 percent. Plug-in hybridy naopak vystrelili z vlaňajších 4 percent na 25 percent!
Tretím najobľúbenejším vybraným pohonom sa stali benzínové motory (21 percent) a na ďalšej priečke stoja samonabíjacie hybridy, ktorých podiel vzrástol z 12 na 17 percent.
Najúspešnejší stále MG, BYD doťahuje
A ktoré sú najúspešnejšie čínske značky? Vedie stále MG. V auguste poskočili jeho predaje o 46 percent a celkovo na 15 605 vozidiel. Najžiadanejšími modelmi sú crossovery ZS a HS.
Ohromný rast zaznamenal BYD, medziročne až o 230 percent, ale v absolútnych číslach za MG zatiaľ stále zaostáva – predal 10 498 áut. Mení sa tiež podiel vozidiel tejto značky s ohľadom na pohon. Kým vlani tvorili 93 percent elektromobily, za august 2025 sa prepadol ich podiel na 62 percent.
V plug-in hybridoch siahajú na zlato
Nemci by si mali vážne dávať pozor, pretože napríklad plug-in hybridných modelov BYD Seal U sa stal druhým najpredávanejším automobilom na európskom trhu s týmto typom pohonu! A to tentokrát nehovoríme o auguste, ale kumulatívnych dodávkach od januára do augusta – Číňania ich dodali 38 809 kusov. Lepší bol len VW Tiguan so 42 672 registráciami.
Uchytila sa Omoda a Jaecoo čínskeho koncernu Chery. V auguste poskočili o 471 percent, keď obe značky predali spoločne 7094 vozidiel.
A máme tiež kumulatívne čísla. Európsky trh mierne stagnuje, za prvých osem mesiacov sa predalo 8,7 milióna osobných áut. Ale Čína letí hore. V rovnakom období u nás predala 430 650 vozidiel! O 74 percent viac v porovnaní s minulým rokom.
zdroj: Automobilwoche