Nakoniec to bude stáť menej

Po dlhých prieťahoch a námietkach Úradu pre verejné obstarávanie v auguste 2025 definitívne vybrali zhotoviteľa úseku Oščadnica – Čadca (Bukov). Zákazku získalo združenie firiem Váhostav, Metrostav a Duna Aszfalt za 230 miliónov EUR bez DPH. Oproti pôvodne plánovanej sume 306 miliónov ide o výraznú úsporu, ktorá sa počíta na desiatky miliónov.

Výstavba pôjde v režime tzv. žltého FIDIC-u. To znamená, že stavebné firmy musia najprv dokončiť projektovú dokumentáciu a až následne začnú s reálnymi prácami.

Nejde len o samotnú cestu

Súčasťou nového 5,3 km úseku bude množstvo náročných objektov ako tunel Horelica s dĺžkou viac ako 600 m, až 21 mostných stavieb a viac ako 5 km protihlukových stien a migračný koridor pre zver. Súčasťou bude aj nové stredisko údržby a veľké odpočívadlo pri Oščadnici. Tieto prvky majú pomôcť nielen samotným vodičom, ale aj obyvateľom dotknutých miest a obcí. Cieľom je znížiť hluk, zvýšiť bezpečnosť a ochrániť životné prostredie.

NDS

Strategická investícia

Projekt je financovaný prevažne z eurofondov, ktoré pokryjú až 85 percent nákladov. Zvyšok hradí štát prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti. Celková investícia do výstavby všetkých chýbajúcich kysuckých úsekov sa pohybuje v stovkách miliónov eur.

Stavba je súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T a vláda ju zaradila medzi strategické investície. To znamená, že Slovensko má záväzok dokončiť diaľnicu D3 do roku 2030.

Hotovo v roku 2029

Verejné obstarávanie spustili v máji 2024 a ukončili ho v auguste 2025. Minister dopravy, Jozef Ráž, avizoval, že prvé práce by mohli začať už koncom roka 2025, hneď po podpise zmlúv. Reálne by mali dokončiť stavbu v roku 2029, čo je aj posledný rok, kedy Slovensko môže čerpať eurofondy z aktuálneho programového obdobia.

NDS

Čakajú Kysučanov štyri roky pekla?

Výstavba tak rozsiahlej infraštruktúry sa nezaobíde bez dopravných obmedzení. Očakáva sa, že počas najťažších fáz bude premávka vedená len v jednom jazdnom pruhu v oboch smeroch, so zníženou rýchlosťou, ale aj krátkodobými úplnými uzáverami.

Už počas letných opráv tunela Horelica si vodiči vyskúšali, na čo sa majú pripraviť. Premávku v smere Čadca → Žilina odklonili cez mesto na cestu I/11. To isté pravdepodobne príde aj počas výstavby. Pri náročných prácach chce štát tranzit odkláňať už na poľskej a českej strane, aby sa centrum Čadce úplne nezahltilo.

Najviac vyťažené bude Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou. Do úvahy prichádza aj obmedzenie tranzitnej kamiónovej dopravy, aby miestne cesty nezostali neprejazdné.

Diaľnicu potrebujú ako soľ

Postoj obcí je vo všeobecnosti pozitívny. Všetci si uvedomujú, že diaľnicu potrebujú ako soľ. Zároveň však samosprávy žiadajú tvrdé opatrenia, aby počas výstavby nenastal chaos.

Čadca tlačí na to, aby odkláňali tranzit už na hraniciach. Oščadnica sa pripravuje na zvýšený pohyb stavebných vozidiel pri budúcom odpočívadle a informuje občanov o obchádzkach. Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou upozorňujú, že bez zákazu kamiónov sa Kysuce premenia na „obrovské parkovisko“.

Žilinský samosprávny kraj aj veľké podniky v regióne stavbu podporujú. Očakávajú, že hotová D3 skráti dochádzanie, zvýši bezpečnosť aj dostupnosť pracovných príležitostí.

NDS

Čo diaľnica prinesie?

Hotová diaľnica D3 má odľahčiť preťaženú cestu I/11, po ktorej denne prejde vyše 20-tisíc áut, z toho takmer tretina nákladných. Nová infraštruktúra zvýši plynulosť, bezpečnosť a komfort cestovania. Zároveň umožní Slovensku naplniť európske záväzky a konečne prepojí sever krajiny s Poľskom a Českom po modernej diaľnici. Kysuce čakajú štyri roky náročnej výstavby a nevyhnutných dopravných obmedzení. Výsledkom bude infraštruktúra, ktorá zásadne zmení život v regióne aj strategické postavenie Slovenska v európskej dopravnej sieti.

POZNÁMKA: Titulný obrázok je počítačom vytvorená ilustrácia. Nezobrazuje skutočnú podobu diaľnice D3 ani dopravného značenia.

ZDROJ:  Pravda  SME  Pravda  NDS

TEŠÍTE SA NA NOVÝ ÚSEK D3 PRI ČADCI?
  • Áno, som domáci. ( 50% )

     

  • Áno, budem po ňom cestovať do zahraničia. ( 0% )

     

  • Skôr mám veľký strach z dopravného kolapsu. ( 50% )

     

Odpovedali 2 ľudia