Aj keď je v Japonsku elektromobilov relatívne málo (čisto batériové vozidlá predstavujú zhruba jedno až dve percentá z celkového počtu registrovaných nových áut), tamojšie ministerstvo financií je presvedčené, že práve teraz je ten správny čas začať diskutovať o ich zdanení, aby „sa zabránilo potenciálnemu poklesu príjmov kvôli odchodu vodičov od benzínových áut,“ uvádza internetová stránka týždenníka Nikkei Asia.

Nie je bez zaujímavosti, že miestne úrady zdaňujú elektromobily a vozidlá s vodíkovými palivovými článkami už v tejto chvíli, poplatok je ale výrazne nižší ako za autá s klasickým spaľovacím motorom. Kým majiteľ batériového modelu zaplatí bez ohľadu na jeho parametre ročne 25 tisíc jenov, teda v prepočte približne 170 eur, vlastník bežného automobilu môže v závislosti na veľkosti motora zaplatiť až 110 tisíc jenov, inak povedané približne 760 eur.

Vyššia hmotnosť elektromobilov viac zaťažuje cesty

Vďaka uvedenej dani Japonsko vyberie od motoristov v priebehu tohto roka v prepočte asi 10,35 miliardy eur, pričom tieto peniaze sú podľa domácich médií dôležitým zdrojom financovania údržby cestnej siete. Uvádzajú tiež, že od roku 2002 klesol príjem týchto poplatkov o 14 percent a ministerstvo sa obáva, že kvôli prechodu na elektromobily vyschne tento zdroj ešte viac.

Úradníci pritom argumentujú aj tým, že elektrické vozidlá majú vo všeobecnosti vyššiu pohotovostnú hmotnosť a viac zaťažujú miestne cesty. Čo s tým?

Japonci elektromobilom príliš neholdujú, oveľa radšej majú miniautá triedy Kei.

Nikkei Asia uvádza, že jednou zo zvažovaných zmien je zdanenie elektromobilov na základe ich výkonu a politici svoje rozhodnutie nemajú v pláne príliš odkladať. Ministerstvo financií požiada vládnuce strany o zaradenie nového návrhu už v rámci fiškálneho roka 2023, o ktorom sa má rozhodnúť v decembri.

Tým však kasírovanie japonských motoristov nekončí. Spomínané ministerstvo zároveň hľadá ďalšie formy zdanenia, ktoré by nahradili výpadok spotrebnej dane z benzínu. Očakávaný pokles príjmov chce kompenzovať daňou z konkrétnej prejdenej vzdialenosti, nie je ale jasné, či sa bude týkať všetkých áut alebo len vozidiel so spaľovacím motorom. Jedným z opozičných hlasov proti zdaňovaniu elektromobilov na základe ich výkonu je japonské ministerstvo hospodárstva, obchodu a priemyslu, ktoré sa obáva, že by nové poplatky mohli spomaliť celkový dopyt po batériových autách.

zdroj: Nikkei Asia