O tomto návrhu riešenia mechanizmu ventilov ste už mohli počuť skôr. Myslíte si, že toto riešenie bude aj spoľahlivé? 

Variabilné časovanie nie je žiadna novinka. V čom je váš systém revolučný? 

„Nie, obyčajné variabilné časovanie ventilov naozaj nie je žiadna novinka. To, čo sme vyvinuli my, je iná liga. Technológia inteligentných ventilov (ďalej ako IVT) nahrádza tradičnú vačku. Jej náhradou bude séria elektrických motorov, čím vlastne prídu motory o rozvody či už reťazové, alebo remeňové. Je to veľký krok. Rovnako ako, povedzme, vstrekovanie paliva prešlo na nové elektronické systémy, tak aj systém ventilov má tendenciu smerovať k plne elektronickej činnosti. 

S IVT získava každý ventil presný vlastný elektromotor. Ten je s kombinovaný s miniatúrnou vačkou, ktorá otvára a zatvára ventily maximálne presne. Systém tak umožňuje neustále ovládať jednotlivé ventily. Elektromotor teda môže vykonávať svoju prácu efektívnejšie v závislosti od toho, čo práve agregát vo vozidle  vyžaduje. Nemusí riešiť žiadne kompromisy či už v nízkych, alebo vo vysokých otáčkach. Ventily tak môžu meniť svoju polohu ľubovoľne počas ktorejkoľvek doby.  Dovolím si tvrdiť, že ide prinajmenšom o rovnako veľký skok, ako prechod z karburátora na vstrekovanie, alebo prechod na moderné zapaľovanie, kde sa vynechal rozdeľovač. Týmto krokom sa pokusíme dosiahnuť zníženie emisií CO2 o zhruba 20 % a  v podobných číslach klesne aj spotreba. Okrem toho, toto riešenie prináša aj zvýšenie výkonu motora a jeho kultivovanejší chod."

Ako prebiehal vývoj? Na kolene, alebo ste mali pomoc aj z vonku? 

„Väčšiu časť práce sme robili takpovediac na kolene. Veľkú podporu sme však mali z automobilky Jaguar Land Rover."

V akej vývojovej fáze je aktuálne IVT? 

„V skúšobnom centre aktuálne pracujeme na benzínovom motore od JLR z radu Ingenium, do ktorého sme IVT systém nainštalovali. Tiež máme jedno vozidlo, ktoré slúži ako prototyp. Ten sa medzičasom postavil na viac ako 1000 hodín na dynamometer. Meranie ukázalo, že tento systém dokáže ušetriť už teraz 7,5 % paliva, ale dosiahnutím tej správnej kalibrácie predpokladáme ušetrenie až 20 %."

Kedy privediete systém do sériovej výroby? 

„Očakávame, že už v najbližších rokoch. Reálne to vyzerá na rok 2020."

Je vaše riešenie IVT podobné bezventilovému systému vyvinutému spoločnosťou Koenigsegg?

„Ani veľmi nie. Snažia sa dosiahnuť rovnaký cieľ, ale iným princípom. Neverím tomu, že systém od Koenigsegg bude na takej vysokej úrovni ako ten náš. Jedno je však isté. To, že sa o to snažíme minimálne dvaja, znamená, že pokrok v tejto oblasti je nevyhnutný."

Čo si myslíte, v ktorej krajine nájde váš systém najrýchlejšie uplatnenie? 

„Myslím si, že to bude Japonsko a Čína. Vnímam ich ako oblasti, ktoré sú najviac naklonené tomu, čo sa snažíme dosiahnuť..."

Prečo to trvalo tak dlho priniesť takú revolúciu v oblasti spaľovacích motorov?

„Elektromechanický svet sa za posledných dvadsať rokov zmenil. Po prvé, prišli nové objavy v oblasti magnetických látok. To nepochybne pomohlo vo vývoji vyspelejších elektromotorov. Po druhé, až teraz je ten vek, keď elektronika pracuje optimálnou rýchlosťou."

Je vaše riešenie hrozbou pre dieselové motory? 

„Predaj naftových osobných áut v Európe klesá. Môže za to okrem iného aféra Dieselgate. Donedávna podiel nových predaných áut s dieselovým motorom pod kapotou bol čosi okolo 50 %. Teraz je to zhruba 30. Benzínový motor však produkuje viac emisií CO2. Preto pre výrobcov automobilov môže byť náš systém tým správnym a atraktívnym riešením."

Veľa ľudí si myslí, že benzínové motory sú na ústupe. Čo si myslíte vy?

„Ak si pozriete rôzne vecné prognózy, prídete na to, že počet osobných vozidiel vo svete bude rásť. Značnú časť budú tvoriť spaľovacie autá, značný kus si uchmatnú aj hybridy so spaľovacím motorom. IVT môže nájsť uplatnenie aj v hybridoch. Tu môže mať okrem iného aj výhodu v rýchlejšom štartovaní hybridnej sústavy." 

Čo si myslíte, aký ďalší kľúčový zlom príde v oblasti spaľovacích motorov v horizonte 10 rokov? 

„Myslím si,  že to bude zavedenie testovania emisií RDE, ktorý eliminuje štandardné testovacie cykly. Aktuálne sa tieto cykly využívajú iba ako orientačný prostriedok na získanie hrubých výsledkov. Teraz je už možné merať emisie v reálnom svete, a to vďaka zariadeniu PEMS. Myslím si, že to bude pre inžinierov veľmi tvrdý oriešok, ak sa majú popasovať s rôznymi druhmi emisií, a to bež ohľadu na režim testovania."

Foto: Youtube

Zdroj: just.auto