Spomeniete si na koncept GT XX z júna 2025?

Mercedes mu nadelil tri elektromotory so systémovým výkonom až 1000 kW (1360 k). Živí ich nový, olejom chladený akumulátor s kapacitou 114 kilowatthodín, ktorý zvláda rýchlonabíjanie „priemerným výkonom 850 kW“. A ako môžete vidieť, neboli to len čísla na papieri.

Chystaný konkurent Porsche Taycan (a tiež zástupu čínskych podobne výkonných strojov či Tesly) nie je len maketa postavená pre rampy reflektorov na autosalónoch, ale skutočne funkčný prototyp, ktorý nedávno predviedol pozoruhodnú stíhaciu jazdu.

300 km/h takmer non-stop!

Mercedes upozorňuje, že úlohou vodičov bolo udržiavať konštantnú rýchlosť 300 kilometrov za hodinu a zastavovali len na nabíjanie (maximálka auta je 360 km/h). Vďaka novej viac ako 800-voltovej platforme bolo možné predĺžiť dojazd auta po 5-minútovom nabíjaní získali 400 km podľa metodiky WLTP.

Na koľko kilometrov to stačilo v skutočnosti, respektíve aká bolo priemerná spotreba GT XX, však Mercedes oficiálne neuvádza. Namiesto toho pripomína, že po odpojení z nabíjačky vozidlo opäť zrýchlilo na 300 km/h a pokračovalo v jazde.

Okolo Zeme za menej ako 8 dní?

Celý pokus trval spomínaných 7 dní, 13 hodín, 24 minú a 7,1 sekundy, pričom Mercedes si dal za cieľ prekonať obvod Zeme na rovníku, ktorý má 40 075 kilometrov. Denne auto zvládlo 5479 kilometrov, čo vychádza na priemernú rýchlosť 228,29 kilometra za hodinu aj so zastávkami na nabíjanie.

Asi by sme mali prezradiť, že pokusu sa zúčastnilo nie jedno ale dve autá. Ťažko povedať, či si tým chcel Mercedes poistiť rekordy, ak by jedno vozidlo zlyhalo, jazdu však dokončili oba prototypy. To druhé pritom za prvým zaostalo po necelých ôsmich dňoch len cirka 25 kilometrov. To zodpovedá zhruba dvom kolám na okruhu Nardo, ktorý má dĺžku 12,68 kilometra.

Berie množstvo rekordov

Počet zastávok Mercedes neprezradil, niečo ale naznačujú informácie ukryté medzi riadkami. Piloti jazdili v dvojhodinových smenách. Nepochybujeme o tom, že zastavovali primárne kvôli nabíjaniu a popri tom sa striedali. Keďže ich úlohou bolo akcelerovať na 300 km/h a rýchlosť udržať, za dve hodiny mohli zvládnuť 550 až necelých 600 kilometrov.

Mercedes-AMG GT XX postupne prekonal rekordy na vzdialenosť 2000, 5000, 10 000, 15 000, 20 000 a 25 000 míľ a podobne sa započítavali tiež rekordy v kilometroch, na 25 000, 30 000, 40 000 a finálnych 40 075 km.

Automobilka priznáva, že kľúčom k rekordom nebola ani tak samotná rýchlosť, ako skôr rýchlosť nabíjania, ktorá sa podľa stavu batérií a výkonu chladenia pohybovala okolo 850 až 900 kW! Mercedes k pokusu pozval hneď 17 profesionálnych pilotov šampionátu GT3, vrátane Georga Russella z tímu Mercedes-AMG F1. A na takmer osem dní trvajúcu stíhaciu jazdu dohliadala skoro stovka zamestnancov z Affalterbachu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 26 obrázkov

zdroj: Mercedes