Správa s pozmeňovacími návrhmi nového návrhu nariadenia EÚ o akumulátoroch prešla vo Výbore pre životné prostredie pomerne hladko, kedy za bolo 74 poslancov, 8 bolo proti a 5 sa zdržali hlasovania. EÚ hodnotí pripravované nariadenie o akumulátoroch ako mamutiu legislatívu, ktoru pokryje celý životný cyklus batérií vyrábaných na území EÚ. Vďaka nemu chce EÚ produkovať najekologickejšie a najetickejšie batérie na celom svete. Má to však háčik, výrobcovia batérií upozorňujú, že najmä v oblasti recyklácie je tu niekoľko zásadných otázok.

Nebudeme opakovať minulé chyby

Podľa nového nariadenia sa pritvrdili požiadavky na mieru recyklácie jednotlivých surovín z akumulátorov. Výbor pre životné prostredie podporil cieľ 70 % zberu prenosných batérií do roku 2025 a až 80 % množstva zrecyklovaných materiálov v roku 2030 (pôvodný návrh počítal s hranicou 70 % do roku 2030) . Výrobcovia batérií však poukazujú na úskalia získavania vzácnych surovín z akumulátorov na konci ich životnosti. V spoločnom dokumente výrobcov akumulátorov zároveň producenti varujú, že nastavené smerovanie povedie k preťaženiu výrobcov, čo v konečnom dôsledku povedie k zhoršenie autonómie EÚ v oblasti výroby „ekologických“ batérií. EÚ by sa mala vyvarovať nereálnym požiadavkám a veľkému tlaku na výrobcov, už v minulosti sa to totiž ukázalo ako chyba. Stanovené ciele v nariadení by mali výrobcovia batérií dosiahnuť niekoľkými spôsobmi – od presných limitov produkcie CO2 pri ich výrobe, cez povinnosť recyklovať ich vzácne suroviny, až po zavedenie veľmi prísnych kontrol zameraných na detskú a otrockú prácu v dodávateľských reťazcoch.

Ešte pred postúpením nariadenia do marcového hlasovania v Európskom parlamente čaká EÚ odpor zo strany niektorých členských krajín. Nariadenie totiž zasahuje všetky batérie, vrátane elektrobicyklov, kolobežiek, či iných spotrebičov. Každá krajina tak bude musieť zabezpečiť stanovené limity a kontroly. Na rozdiel od členských štátov však nové nariadenie privítali ekológovia z organizácie Transport & Environment, ktorí veria, že nové nariadenie posunie EÚ k doprave s nulovými emisiami.

zdroj: Euractiv