Prototypy áut sú pre mnohých priaznivcov automobilov len nudným plytvaním potenciálu výrobcov áut, ktorý by mohli využiť na stavbu sériových áut. Tak to však nie je a práve rôzne štúdie a prototypy neraz slúžia nielen na ukážku schopností a konštrukčného potenciálu výrobcu, ale neraz zároveň aj naznačujú, na čo by sme sa mali v blízkej budúcnosti pripraviť. To je aj prípad malého experimentálneho vozidla Hyundai MobED. Ak viete čítať medzi riadkami, je vám jasné, že ním Hyundai prezentuje aj konštrukčné riešenia v oblasti riadenia a pruženia svojich budúcich sériových elektrických áut.

Samostatné riadenie zdvihu pre každé koleso je schopné udržiavať stabilizovanú polohu karosérie.

Elektrické pružiace jednotky

Zabudnite teraz na formu, v ktorej sa novinky prezentujú. Beztvarý vozík s celkovými rozmermi 670 x 600 x 330 mm naozaj nevyzerá reprezentatívne. Celý má hmotnosť 50 kg a jeho rázvor sa dá o 200 mm skracovať. Dôležitejšie sú na ňom však úplne iné veci, konkrétne zaujímavé technické usporiadanie kolies. Každé koleso je totiž tvorené nielen vlastným trakčným pohonom, ale aj úplne nezávislým riadením uľahčujúcim manévrovanie v stiesnených priestoroch. Ešte zaujímavejší je však systém automatickej regulácie polohy, ktorý na základe excentrického mechanizmu stabilizuje polohu karosérie úpravou zdvihu každého kolesa osobitne. Aj na šikmom povrchu tak MobED dokáže stáť, či sa pohybovať s kabínou vo vodorovnej stabilizovanej polohe.

Trakčný akumulátor s kapacitou 2 kWh dovoľuje vozíku prevádzku počas 4 hodín.

Hyundai už prezradil, že uvedený model MobED hodlá využiť na viac účelov. Okrem autonómneho nosiča rôznych nástrojov, servisných robotov, či povedzme „inteligentných“ elektrických kočíkov a invalidných vozíkov, je to aj aplikácia jeho riešení pri elektromobiloch novej generácie. Hyundai nám teda oznamuje, že má k dispozícii a ďalej vyvíja nové systémy individuálneho pruženia, zdvihu a samostatného otáčania každého kolesa. Pýtate sa, na čo to všetko je? Napríklad na podstatne účinnejšie systémy stabilizácie vozidiel schopné aktívne spolupracovať s bezpečnostnými systémami áut pri vyhýbaní sa náhlym prekážkam v jazdnej dráhe.

zdroj: Hyundai/KIA

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov