Základom je technológia V2X (Vehicle-to-Everything), ktorú už dnes majú niektoré moderné autá. Policajné vozidlo vybavené špeciálnym tabletom dokáže cez šifrovaný signál odoslať príkaz konkrétnemu vozidlu, ktoré následne vypne prívod paliva alebo aktivuje brzdy.

Pokyn na zastavenie však nemusí vysielať len policajt priamo vo vozidle. Systém ELORYKS umožňuje, aby príkaz na zastavenie auta odoslal aj dispečing alebo policajná centrála. Znamená to, že zásah je možný aj na diaľku, bez priamej účasti policajného auta v blízkosti prenasledovaného vozidla, čo rozširuje možnosti využitia systému v praxi.

Systém bol testovaný na policajnej Octavii, aj na staršom BMW X5, pričom zásah prebehol bez dramatických manévrov – auto bezpečne zastavilo na kraji cesty.

Príkaz je odosielaný v reálnom čase a zásah je navrhnutý tak, aby bol maximálne bezpečný a plynulý. Vývojári zdôrazňujú, že cieľom je zabrániť prudkému brzdeniu alebo strate kontroly nad vozidlom, takže vodič môže auto bezpečne zastaviť.

Bezpečnosť a ochrana pred zneužitím

Vývojári venovali veľkú pozornosť tomu, aby systém nebolo možné zneužiť. Identifikácia cieľového vozidla prebieha na základe kombinácie údajov o rýchlosti, smere a vzdialenosti, pričom V2X anonymizuje osobné dáta. Príkazy sú šifrované a digitálne podpísané, aby sa minimalizovalo riziko útoku zvonku. Odborníci tiež upozorňujú, že systém je navrhnutý tak, aby nebolo možné omylom zasiahnuť nesprávne vozidlo – pred samotným zásahom je potrebné auto jednoznačne identifikovať podľa viacerých parametrov.

Medzi navrhované bezpečnostné opatrenia patrí aj možnosť, že zásah by musela schváliť ďalšia oprávnená osoba, nielen policajti v teréne.

Testovanie a budúcnosť

Prototyp ELORYKS už úspešne otestovali v areáli pri Třešti na Vysočine. Testy ukázali, že technológia je funkčná a pripravená na ďalší vývoj. O nasadení do praxe však rozhodne legislatíva a štandardizácia na európskej úrovni. Ak sa technológia osvedčí a legislatíva ju podporí, môže sa v budúcnosti stať povinnou súčasťou výbavy vozidiel s pokročilými asistenčnými systémami.

MYSLÍTE SI, ŽE BY TAKÝTO SYSTÉM MAL BYŤ POVINNOU VÝBAVOU VŠETKÝCH NOVÝCH ÁUT?
  • Určite áno ( 17% )

     

  • Skôr áno ( 4% )

     

  • Skôr nie ( 2% )

     

  • Určite nie ( 78% )

     

Odpovedalo 103 ľudí  

zdroj: Ct24 Idnes