Ako to funguje?
Podľa opisu v patentovej prihláške systém prijíma požiadavku na službu tankovania alebo nabíjania od vozidla zákazníka. Informácia zahŕňa značku auta a miesto, na ktoré má doraziť tankovacie vozidlo. Systém potom rozhodne, ktoré z voľných áut bude reagovať na požiadavku. Určí to na základe aktuálneho umiestnenia tankovacích vozidiel v teréne, ich veľkosti, palivovej/energetickej kapacity, značky a modelu automobilu zákazníka. Po výbere vozidla systém pošle objednávku na základe údajov z GPS a ďalších navigačných metód. Pomocou autonómneho jazdného systému sa takéto vozidlo dostane až k autu zákazníka. Po dosiahnutí cieľa sa vozidlo postaví do potrebnej polohy pomocou senzorov vzdialenosti a automaticky pripojí príslušnú prípojku pre nabíjanie batérie, tankovanie paliva alebo vodíka. Aby bolo čo najefektívnejšie, poskytne na jeden výjazd službu tankovania alebo nabíjania viacerým autám. Potom sa vráti na základňu doplniť si nádrž a batériu.
Z dokumentov vyplýva, že zákazník by nemusel počas celého procesu pohnúť prstom. Na bezchybné fungovanie by však boli potrebné štandardizované palivové nádrže a nabíjacie porty vo všetkých autách podporovaných týmto systémom. Nie je však dôvod, prečo by si výrobcovia automobilov v tejto veci nevyšli v ústrety, aspoň pokiaľ ide o autonómne vozidlá.
Pomoc pre vodičov aj autonómne autá
Riešenie, ktoré opísala Toyota v patentovej prihláške, je dôležité nielen pre zábudlivých vodičov, ale predovšetkým pre autonómne vozidlá. Keď si predstavíme fungovanie mobilnej nabíjačky a čerpacej stanice v jednom, musíme si položiť aj otázku, či bude tento systém schopný pracovať aj za jazdy. Hoci názov patentu znie Čerpanie a dobíjanie autonómneho vozidla za chodu (On-the-fly autonomous vehicle refueling and recharging), zatiaľ žiaden z výkresov a ani popis v patentovej prihláške neodpovedá na túto otázku. Z názvu patentu však vyplýva, že sa berie do úvahy aj jeho činnosť počas jazdy.
Stále dokonalejšie systémy
Bezpečnostné a asistenčné systémy v automobiloch, ktoré sú v súčasnosti na trhu, predstavujú druhý stupeň z piatich definovaných automatizácie podľa klasifikácie SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Na Slovensku sa v septembri tohto roka začal predaj novej generácie Toyoty Yaris s balíkom Toyota Safety Sense 2.5. Ten obsahuje úplne nové systémy, vrátane zabránenia kolízie s chodcami a automobilmi na križovatkách. Vyššiu úroveň SAE predstavujú systémy Toyota Guardian a Toyota Chauffeur, za ktorých vývoj je zodpovedný výskumný ústav Toyota Research Institute v USA.
zdroj: Toyota News