Mladá generácia sa nad ponukou automobilového priemyslu bývalého Východného bloku dnes len pousmeje, tí skôr narodení však vedia, akým nedostatkovým a prestížnym tovarom súkromné osobné auto vlastne bolo. Mať auto v rodine bola výsada a motoristi boli radi, keď sa k nejakému vôbec dostali. Vtedajší automobilový priemysel nehľadel na potreby zákazníka, prevažovali exportné ambície a tak sa atraktívne verzie jednotlivých modelov dostávali skôr k zahraničným klientom, než k československým motoristom. Túžba po priestrannom kombi tak bola pre našich občanov často skôr z ríše snov. A to hneď z dvoch zásadných dôvodov. Ich akútny nedostatok a potreba známostí, aby ste sa k nejakému vôbec mali šancu dostať. Mať peniaze tak ešte nebolo zárukou toho, že ste si pre auto mohli do Mototechny hneď automaticky vykročiť. 

V Československu sa kombi VAZ 2102 prvýkrat ukázalo v roku 1972 na veľtrhu v Brne. Do predaja sa však dostalo až na jar 1973, aj to však najskôr len pre vyvolených.

Najskôr štát, potom občan

Ponuka praktických kombi verzií bola vo vtedajšom Československu na začiatku 70-tych rokov veľmi úzka. Áno, bola tu presluhujúca trojdverová Octavia Combi, či malý Trabant 601 Universal, no ak ste boli náročnejší, mali ste smolu (teda ak ste nemali to šťastie možnosť vyberať z ponuky Tuzexu). Príchod legendárneho modelu VAZ 2102 do sériovej výroby preto pôsobil na jar 1972 doslova ako zjavenie. Lada 1200 Universal, ako znelo jej exportné označenie, vychádzala z licenčného Fiata 124 Familiare a v duchu rovnako koncipovaného základného sedanu VAZ 2101 šlo o mimoriadne odolné a na vtedajšie pomery kvalitne postavené auto, ktoré vydržalo aj nemožné. Zároveň šlo o prestížne auto, po ktorom sa vtedy pozerala celá ulica. Kombi vyvolávalo ešte väčší obdiv ako dnes akékoľvek prémiové SUV.

Po sklopení zadného sedadla ste do VAZ 2102 naložili až 1230 l nákladu (po strechu). Užitočná hmotnosť auta bola 430 kg.

Českí a slovenskí motoristi videli VAZ 2102 Universal prvýkrát na vlastné oči v septembri 1972 na veľtrhu v Brne. To však ešte neznamenalo, že si ho môžu kúpiť. Ľudia museli byť trpezliví, pretože prvá séria 3000 kusov VAZ 2102 sa k nám nakoniec dostala až v roku 1973. Z toho sa však len tretina áut dostala k súkromným záujemcom, celé dve tretiny ponuky zamierili najskôr k Ministerstvu vnútra (Verejná Bezpečnosť) a vybraným štátnym podnikom. V zahraničí bola situácia s Ladami podstatne radostnejšia a tamojší motoristi sa mohli tešiť z rôznych luxusne vybavených verzií so silnejšími motormi a vylepšeným vzhľadom. Výnimkou nebola ani Lada 1200 Universal, ktorej exportné verzie sa mohli pochváliť atraktívnymi lakmi, dekoračnými nálepkami, či lištami, vinylovými strechami a motormi s obsahom 1300 a 1500 cm3. Legandárne kombi VAZ 2102 zostalo pre Československých motoristov v ponuke do roku 1985. Jeho nástupcom sa stalo rovnako žiadané a nedostupné modernejšie kombi VAZ 2104.

Exportné verzie sa mohli pochváliť bohatšou výbavou, atraktívnejším vzhľadom, aj  výkonnejšími motormi.