„Bloomberg vyrátal, že ceny spaľovacích áut a elektroáut sa vyrovnajú už do troch rokov. A treba si uvedomiť aj to, že čím viac elektromobilov sa bude predávať, tým ich budeme vedieť vyrobiť lacnejšie,“ zdôrazňuje pre Denník N Alexander Matušek zo Zväzu automobilového priemyslu.

Podľa prezidenta ZAP SR dosahujú autá na baterky v Číne už v súčasnosti 35-percentný podiel z hľadiska predajov nových vozidiel. Ruka v ruke s tým ide pokles ceny týchto áut na tamojšom trhu.

Matušek vníma argumenty o vysokej cene elektromobilov, ktoré pomerne často spomínajú aj politici, ako vzdialené od skutočnosti.

„Politici niečo hovoria o cene elektromobilov, ale realita je iná. V Európe síce automobilky išli spočiatku hlavne do výroby väčších luxusnejších elektromobilov, ktoré sú ziskovejšie, a tak skôr zaplatia transformačné náklady, ale od roku 2025 či 2026 začnú už aj európske automobilky uvádzať na trh elektromobily z nižších tried,“ uviedol v rozhovore pre Denník N.

Autá s cenovkou od 20 tisíc

Šéf ZAP SR dodáva, že cena spomínaných nových elektrických áut bude na úrovni okolo 20 až 25 tisíc eur. Rovnaké sumy budeme podľa jeho odhadov vtedy platiť aj za porovnateľné autá so spaľovákmi. Dôvod? Automobilky vyrábajú motory s čoraz menším vplyvom na životné prostredie, no vyberá si to daň v podobe vyšších cien.

V rozhovore pre Denník N sa Matušek vyjadril i k chystanému zákazu klasických spaľovacích motorov v EÚ, teda konkrétne tých jazdiacich na dnešné konvenčné palivá. Pripomína pritom, že Slovensko nie je v pozícii, kedy by slovenskí politici dokázali rozhodnutie zmeniť, resp. získať na svoju potrebnú väčšinu, ktorá by zákaz Bruselu potenciálne zvrátila.

„To, čomu sa naozaj treba venovať, je ešte stále diskutovaná norma Euro 7, ktorá sprísňuje emisné normy pre terajšie autá na spaľovacie motory. Automobilový priemysel totiž musí koncentrovať svoje finančné aj vývojové kapacity už iba na novú elektromobilitu a nie na ďalšie sprísňovanie noriem pre končiace autá na ropné palivá,“ podotkol.

Prezident ZAP varuje – v prípade ak Euro 7 odklepnú v príliš prísnej podobe, hrozí, že emisie sa v praxi aj tak nepodarí ušetriť, ak ľudia prestanú kupovať nové vozidlá a začnú výrazne preferovať staršie autá.

Zdroj: Denník N / foto: cz.depositphotos.com