Ak sa dnes pozriete na predaje značky Jaguar, sú prakticky na nule. V apríli tohto roka automobilka predala v celej Európe (vrátane Británie, Švajčiarska, Nórska, Islandu a Lichtenštajnska) 49 áut, čo predstavuje prepad o 97,5 percenta. O čosi lepšie sú kumulatívne registrácie za prvé štyri mesiace, 2655 vozidiel a pokles o 75,1 percenta, ale ďalej sa to bude už len zhoršovať.
Pochopiteľne ide dopredaj skladových zásob. Jaguar sa zastavil a chystá svoje znovuzrodenie, ktoré sa automobilka snažila komunikovať koncom minulého roka v čo najkontroverznejšej podobe, aby k sebe bez ohľadu na reakcie prilákala čo najviac pohľadov.
Výmena agentúry?
Že myšlienka ísť „cez mŕtvoly“ nebol úplne najlepší nápad, pochopili zrejme aj v Jaguare, keď sa v máji objavili informácie o tom, že chce automobilka po 27 rokoch (!) spolupráce nahradiť reklamnú agentúru Spark44 (dnes súčasť Accenture Song), ktorá bola za kontroverzný rebranding zodpovedná. Zmluvu s Jaguarom pritom mala podpísanú do roku 2026.
Bez ohľadu na to, ako to s agentúrou dopadne, si Jaguar zatiaľ stojí za tým, čo urobil. Ústami generálneho riaditeľa Rawdona Glowera tvrdí, že v dnešnom svete by ho ostatní prehlušili, ak by hral rovnakými kartami ako ostatní.
Ešte rok sa nič nezmení
Problematický však nie je len nový imidž, ale tiež načasovanie. Díleri nemajú zákazníkom čo ponúknuť, musia ďalej udržovať v chode predajne a tento stav sa ešte dlho nezmení. Prvé sériové auto s usporiadaním sedadiel 2+2 a na rozdiel od konceptu Type 00 so štvordverovou karosériou, nedorazí na trh skôr ako koncom leta 2026.
Glower hovorí, že produkčné vozidlo sa od štúdie nebude výrazne odlišovať a má byť všetkým, len nie všedným modelom. Šéfdizajnér Gerry McGovern diplomaticky hovorí, že ich autá v posledných rokoch neboli zlé, ale snaha konkurovať etablovaným luxusným značkám urobila z Jaguaru všednú značku.
Cena i výkony rastú
To chcú Briti zmeniť, mnohým sa to ale páčiť nebude. A to samozrejme nehovoríme len o dizajne. Jaguar detaily o nových modeloch tají, ale prvé štvordverové Gran Turismo postavené na novej platforme JEA má stáť najmenej 120 tisíc libier, v prepočte viac ako 140 tisíc eur. Pritom ešte v máji 2023 výrobca stanovil orientačnú cenu chystaného elektromobilu na 100 tisíc libier, teda asi 117 tisíc eur.
V tejto chvíli vieme, že novinka mala pôvodne ponúknuť najmenej 500 koní, ale aj v tomto smere Jaguar upravil očakávania. Gerry McGovern pri akciách s konceptom Type 00 priznal, že elektromobily na platforme JEA majú byť schopné produkovať až 1000 koní. Firma tiež usiluje o dojazd okolo 770 až 800 kilometrov a rýchlonabíjanie, ktoré by predĺžilo dojazd o 320 kilometrov po 10 minútach.
Jeden model automobilku neurobí
Spoločnosť plánuje vyrábať GT v domácej továrni v Solihullu, pričom šasi má byť unikátne a používané len pre značku Jaguar. Otázkou však je, čo bude ďalej...
Jeden jediný drahý model firmu nezachráni a materský indický koncern Tata asi tiež nebude mať chuť dlhodobo sponzorovať stratovú vetvu. Je jasné, že musia prísť ďalšie autá, lenže háčik je v tom, že Jaguar sa už nechce vrátiť do mainstreamu a predávať napríklad menšie a dostupnejšie vozidlá veľkosti sedanu XE. V tomto sa výrazne líši od Mercedesu či BMW, pretože Jaguar sa snaží štylizovať a posunúť na úroveň Bentley či Rolls-Royce. Je ale v tomto úzkom vymedzenom segmente ešte miesto?
Proti Bentayge s pomocou Range Rovera
Jaguar pochopiteľne verí, že existuje, značka ale zatiaľ neprezradila, čo plánuje po GT. Dá sa predpokladať, že ďalším autom v poradí bude luxusné SUV a v zákulisí sa šeptá, že by to malo byť čosi vo formáte Bentley Bentayga. To môže znieť sebavedome, ale je nutné si uvedomiť, že s autami tohto typu má ohromné skúsenosti sesterský Range Rover, takže v tomto smere by Jaguar uspieť mohol.
Bude ale dosť rýchly, aby ho nepoložili vysoké náklady, ktoré ďalej len stúpajú, zatiaľ čo príjmy z predaja prakticky vyschli? A bude mať ďalšie prostriedky na vývoj tretieho modelu, ktorým by mala byť limuzína alebo kupé? Odpovede budeme dostávať postupne a Jaguaru držíme palce, ale je dosť možné, že značka už prekročila Rubikon a môžeme sa len pýtať, ako dlho potrvá jej agónia.