Pred pár dňami sme vám predstavili jedno z najnepravdepodobnejších terénnych áut na svete. Sériovú Mazdu MX-5 RF, ktorú jej majiteľ osadil väčšími kolesami a vyrazil s ňou v ústrety horskému priechodu vo výške štyroch kilometrov. Ak ste už pri čítaní jeho príbehu krútili hlavou a mysleli si, že musí byť blázon, hádať sa s vami nebudeme. Zdá sa však, že táto „duševná porucha“ je celkom nákazlivá.

Aktuálne vyčíňa v Británii a nepostihla len jedného človeka, ale rovno celú automobilku. Teda, „please accept our sincere apologies“, chceli sme samozrejme povedať... manufaktúru. Konkrétne slávnu značku Morgan Motor Company v Malverne, v grófstve Worcestershire.

Plus Four CT-X

Ak vás zaujíma, ako v takej tradicionalistickej spoločnosti prišli na nápad jazdiť v teréne, odpoveď je veľmi prostá. Ich stroje tak robili odjakživa. Stanley Morgan založil svoju firmu v roku 1910 a krásne hladké asfaltky by ste vtedy hľadali márne. Na vidieku by ste nenarazili ani na spevnené cesty. Spočiatku preto museli byť všetky autá tak trochu terénne, aby boli vôbec schopné niekam sa dostať.

Drevnú éru motorizmu či súdobé vytrvalostné súťaže pochopiteľne dokumentuje množstvo starých fotografií i čiernobielych pohyblivých obrázkov a práve tie fascinovali aj dizajnérov značky. Priznáva to šéf štylistického oddelenia John Wells v priloženom videu, v ktorom okrem iného prezradil, že v ich štúdiu boli vždy nejaké návrhy áut pripomínajúce dobové rallye.

Plus Four CT-X

Nie inak to bolo aj vo chvíli, keď Wellsovo oddelenie navštívil najvyšší šéf Steve Morris a jeden z investorov spoločnosti. Všimol si skice pripnuté na stene a nadchli ho. „To vyzerá úžasne, to musíme vyrobiť,“ preniesol dotyčný človek a po ich odchode Wells s kolegami chvíľu po sebe pozerali, či to skutočne mysleli vážne.

Mysleli a výsledkom je Plus Four CX-T. Morgan o svojom výtvore hovorí ako o „protilieku na súčasný sterilný motorizmus“, čím tak trochu podpichuje súčasnú módnu vlnu crossoverov a SUV, ktorej podľahol prakticky celý automobilový priemysel. Táto partia Britov sa v každom prípade rozhodla, že lepšie bude ísť proti prúdu.

Plus Four CT-X

Ako naznačuje i meno novinky, je postavená na základoch štvorvalcového modelu CX-T s hliníkovou platformou CX, ktorú Morgan predstavil v roku 2019. O niečo väčšie a robustnejšie dvojité lichobežníkové závesy pochádzajú zo šesťvalcového Plus Six. A aby sa podvozok nestratil ani v ťažkých podmienkach, respektíve aby ho nepoškodili väčšie kamene, celá podlaha je kompletne zakrytá kovovými doskami. Vrátane spodných trojuholníkových ramien.

Tieto úpravy i bezpečnostný rám kabíny zvýšili pohotovostnú hmotnosť auta takmer o 20 percent, stále tu ale hovoríme o ľahkom športovom aute, pretože CT-X váži len niečo málo nad 1200 kilogramov.

Plus Four CT-X

Pružiace jednotky dodala Morganu spoločnosť EXE-TC, ktorá má za sebou slušné skúsenosti. Svojho času dodávala podvozky pre tímy WRC značiek Subaru a Citroën a momentálne jej produkty odoberá napríklad americký Singer. Kompletný návrh auta a jeho stavbu Briti konzultovali so špecialistami na Dakar, konkrétne pretekárskou stajňou Rally Raid.

Finálne nastavenie zavesenia CX-T ponúka prepruženie 125 milimetrov a svetlú výšku 230 mm. Zdá sa vám to málo? Samozrejme klasické offroady sú na tom lepšie, ale také Subaru Forester môže ponúknuť len 220 mm.

Plus Four CT-X

Motoricky tradične BMW

Zodvihnutý Morgan je poháňaný štandardnou pohonnou jednotkou, takže pod jeho prednou kapotou pracuje preplňovaný štvorvalec B48 od BMW. Má objem 2,0 litra, maximálny výkon 258 koní pri 5500 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 350 newtonmetrov od 1000 do 5000 ot./min. Bez zmien bola prevzatá aj šesťstupňová manuálna prevodovka, koniec pohonného reťazca je ale trochu iný.

V interiéri nájdete dva ovládače, ktoré dokážu z otvoreného diferenciálu urobiť samosvorný, a to hneď v dvoch stupňoch. V režime All-Terrain stúpne jeho svornosť na 40 percent a po aktivácii druhého stupňa sa dokáže kompletne zamknúť.

Plus Four CT-X

Keď už sme spomenuli interiér, mali by sme dodať, že je skoro identický ako v sériovej verzii. Okrem spomínaných dodatočne montovaných prepínačov tu pred spolujazdcom nájdete ešte krátku lyžinu na robustný držiak telefónu a čítaciu lampičku. To je všetko. Vlastne skoro. V „obyčajnom“ Morgane chýbajú odkladacie priestory, CX-T ich však nahradzuje malými brašnami. 

Dve z nich sú v priestore spolujazdca, ďalšia na kompozitovej (demontovateľnej) streche za prídavnými svetlami. Zaujímavé sú tiež dve väčšie kožené tašky po oboch stranách predných blatníkov. V tej vľavo nájdete ťažné lano. Vpravo sa pre zmenu ukrýva externe montovaný špeciálny vzduchový filter schopný separovať jemný prach i piesok, ak by ste chceli vyraziť do púšte.

Plus Four CT-X

Že je púšť pre vás v tomto aute nepredstaviteľná? No, pre vás možno. Morgan však plánuje s majiteľmi CX-T výlety do Maroka a tam hravo nejaký piesok nájdete. Napríklad saharský. Veľké skupiny ale nečakajte. Firma nemá v pláne postaviť viac ako osem áut. Takže ak vás oslovilo, na vašom mieste by sme dlho neváhali.

Akurát si pripravte celkom tučnú čiastku. Kým základný Plus Four stojí 65 tisíc libier, za jeho „zoffroadovanú“ verziu si budete musieť pripraviť minimálne 170 tisíc libier. V prepočte o niečo málo viac ako 200 tisíc eur. Bez dane.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 42 obrázkov

zdroj: Morgan Motor