Aby sme nechodili zbytočne okolo povestnej horúcej kaše, rovno si môžeme povedať, že Nemci nielenže nenakupujú dosť elektromobilov na to, aby splnili ambiciózny vládny plán. V skutočnosti nemajú ani dosť surovín na ich výrobu. Tvrdí to aspoň tamojšie Spolkové ministerstvo pre digitálne záležitosti a dopravu (BMDV), ktoré podľa svojich interných prepočtov dospelo k nasledujúcim výsledkom.

Federálny úrad vo svojej analýze pracoval s priemerným elektromobilom s výkonom 150 kW (204 koní) a kapacitou akumulátora 60 kWh. Na každé takéto vozidlo je pri výrobe spotrebovaných zhruba 6 kilogramov čistého lítia a 8 kilogramov kobaltu. BMDV uvádza, že pre 15 miliónov elektromobilov by bolo nutné mať k dispozícii až 90 000 ton lítia a 120 000 ton kobaltu.

Len pre ilustráciu ministerstvo vo svojej správe dodáva, že v priebehu roka 2021 bolo na celom svete vyrobených 105 000 ton lítia a 165 000 ton kobaltu. To na prvý pohľad vyzerá ako slušný prebytok, v skutočnosti je to ale podľa BMDV problém. Elektromobily sa totiž logicky nevyrábajú len pre Nemecko.

Podľa prepočtov analytikov ratingovej agentúry Standard & Poor's, ktorých cituje nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung, bolo na 8 miliónov elektromobilov vyrobených v roku 2022 spotrebovaných približne 46 percent celosvetovej produkcie lítia a 39 percent celosvetovej produkcie kobaltu.

Samozrejme nie každý vyťažený a vyčistený gram týchto surovín môže skončiť v batériovom aute. A analytikom z toho vyšlo, že sa do roku 2030 bude musieť kvôli automobilovému priemyslu a zvyšujúcemu sa dopytu po elektromobiloch zodvihnúť ročná produkciu lítia o 157 percent a kobaltu o 133 percent. Ak sa tak nestane, hrozí ich nedostatok.

Aby Nemecko nariedilo svoju závislosť na Číne, ktorá dnes spracováva asi 60 percent celosvetovej produkcie lítia, práve teraz cestuje kancelár Olaf Scholz po Južnej Amerike a pokúša sa nadviazať nové partnerstvá s krajinami, ktoré by mohli nemeckému priemyslu a automobilkám poskytnúť vzácne suroviny. Problém je akurát v tom, že veľké percento baní už patrí čínskym firmám. Platí to napríklad pre africké Kongo, odkiaľ pochádza až 73 percent rudy na výrobu kobaltu.

Čiastočným riešením vyššie uvedeného problému s nedostatkom lítia a kobaltu by pomohla vyriešiť efektívnejšia recyklácia vysokonapäťových akumulátorov. Nikto však zatiaľ presne netuší, koľko druhotne získaných surovín budú nemecké firmy schopné dodávať na trh, takže s týmito údajmi vo svojej analýze nepočítalo ani spolkové ministerstvo dopravy.

Čo naopak BMDV spočítalo, je elektrická energia potrebná na prechod od spaľovacích motorov k vozidlám poháňaných akumulátormi. Na plánovaných 15 miliónov elektromobilov bude Nemecko potrebovať približne 45 terawatthodín elektriny, čo zodpovedá zhruba 8 percentám súčasnej spotreby. Ak ale bude chcieť vymeniť všetkých 50 miliónov áut na cestách za elektrické vozidlá, spotreba sa zvýši o zhruba 150 tWh a to je viac ako štvrtina elektriny potrebnej v roku 2021.

zdroj: BMDV, Automobilwoche, BMW, Audi, Mercedes, VW