Keď v roku 2019 vstupovala nová Corvette ôsmej generácie na trh, poháňal ju 6,2-litrový vidlicový osemvalec LT2 s výkonom 502 koní. O šesť rokov neskôr tu máme verziu, schopnú dodať vám viac ako dva a pol násobok. Volá sa ZR1X a kombinuje techniku dvoch veľmi známych variantov.
Základom novej vrcholnej Corvette je dvakrát preplňovaná V8 s typovým označením LT7 a objemom 5,5 litra z prevedenia ZR1. Motor je naladený na identických 1064 hp, inak povedané 1079 koní pri 7000 otáčkach za minútu a 1123 newtonmetrov pri 6000 ot./min. K tejto technike konštruktéri pridali elektrický pohon prednej nápravy z prvej hybridnej Corvette E-Ray.
Vylepšená elektrická sekcia
Benzín-elektrický model predstavil koncern GM začiatkom roka 2023 a kombinoval spomínanú základnú V8 s elektromotorom naladeným na 162 koní a krútiacim momentom 170 Nm. Nebolo to veľa, ale zapojenie prednej akcelerácie stačilo Corvette E-Ray k tomu, aby pri zrýchlení o 0,1 sekundy pokorila v tom čase najostrejšiu Z06.
Nová ZR1X je koncepčne postavená identicky, dostala však vylepšený elektrický pohon s novým motorom s výkonom 189 koní a tiež krútiacim momentom zvýšeným na 197 Nm. Výsledok tohto spojenia je podľa zverejnených čísiel ohromujúci.
400 metrov s pevným štartom? Držte sa...
Chevrolet zatiaľ hovorí o predbežných číslach bez oficiálne homologizácie, ale novinka so systémovým výkonom 1267 koní dokáže vystreliť z miesta na 60 míľ za hodinu (97 km/h) „za menej ako dve sekundy“ a šprint na štvrť míle by vám s dobrými reakciami a odvahou nemal trvať ani 9 sekúnd, s cieľovou rýchlosťou 241 km/h.
Jeden z vysokopostavených šéfov General Motorsu hovorí, že architektúra súčasnej Corvette bola pôvodne vyvíjaná s ohľadom na ZR1X a je považovaná automobilkou za najrevolučnejšiu platformu tohto modelového radu.
Od 260 zase zadokolka
Len pripomíname, že nová Corvette zdedila z verzie E-Ray aj prídavnú trakčnú batériu s celkovou kapacitou 1,9 kWh. Nedá sa nabíjať z externého zdroja, podľa automobilky využíva len rekuperáciu, ale v porovnaní s prvým hybridom má zvýšenú využiteľnú kapacitu (bez konkrétnej hodnoty).
Chevrolet k tomu dodáva, že predná náprava sa pripája so svojim výkonom do rýchlostí 260 kilometrov za hodinu, potom sa odpojí a zo ZR1X je v podstate ZR1, teda čistá zadokolka.
Také brzdy každý deň v premávke neuvidíte
Pohon všetkých štyroch kolies podľa tvorcov významne vylepšuje jazdné vlastnosti, navyše auto má lepšie odozvy na plyn a variabilne riadenú trakciu vektorovaním krútiaceho momentu. Automobilka zvlášť pre toto konkrétne auto vyvinula brzdový systém s označením J59.
Obsahuje karbón-keramické kotúče s priemerom 419 milimetrov na oboch nápravách, ktoré spomaľujú 10-piestikové strmene Alcon vpredu a 6-piestikové strmene vzadu. GM tvrdí, že jeho auto je schopné pri plnom zošliapnutí brzdového pedálu vyvinúť (negatívne) zrýchlenie 1,9 G pri spomalení z rýchlosti 290 na 200 kilometrov za hodinu!
Aj so „žehliacou doskou“
Zaujímavé je, že aj vrcholná Corvette ZR1X je dostupná s dvomi typmi podvozku. Štandard využíva pneumatiky Michelin PS4S, voliteľný paket ZTK Performance obsahuje priľnavejšie Micheliny Pilot Cup 2R a k nim dostanete tuhšie pružiny.
Nové X si môžete nechať vylepšiť aj paketom Carbon Aero, ktorý obsahuje nové nárazníky, prepracované kryty na podvozku, prídavné spojlery a tiež veľké zadné krídlo z (ako velí logika) uhlíkových komponentov. O koľko znižuje maximálku, Chevrolet nehovorí. Neuvádza dokonca žiadnu maximálnu rýchlosť. Zatiaľ. Ale zvyšuje prítlak o 544 kg.
Cena novej Corvette ZR1X je zatiaľ tajná, ale americké médiá odhadujú čiastku na 250 tisíc dolárov za základ a 300 tisíc za plne vybavené kusy. Čo je v porovnaní za miliónové čiastky v eurách za podobne výkonné či slabšie stroje európskych značiek ohromujúco výhodná ponuka. Ale tiež v porovnaní so slabším Mustangom GTD, za ktorý Ford žiada 318 760 dolárov.
zdroj: Chevrolet