Odpovedalo 230 ľudí
Pyramída zraniteľnosti účastníkov cestnej dopravy - najzraniteľnejší sú chodci, najlepšie chránení sú cestujúci vo vlaku.
Aký text zákona pri priechodoch pre chodcov platí dnes?
8/2009 Z. z. Osobitné ustanovenia o chodcoch § 53 ods. 2
Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané, ak v § 55a ods. 2 nie je ustanovené inak.
Aký text zákona má platiť po novom?
Chodec nesmie vstúpiť na priechod pre chodcov náhle; je povinný brať ohľad na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané, ak v § 55b ods. 2 nie je ustanovené inak. Účastníci cestnej premávky sa smú zdržiavať v blízkosti priechodu pre chodcov len ak sa ho chystajú použiť.
Čo sa mení?
Pribudol zákaz zdržiavania sa v blízkosti priechodu pre chodcov, ak nie ja záujem použiť ho.
Je zákaz bezdôvodného zdržiavania sa pri priechode pre chodcov dôležitý?
Áno je dôležitý a veľmi. Je to preto, lebo vodičom pribudla povinnosť dať prednosť chodcom, ktorí chcú priechod použiť a sú ešte na chodníku. Práve ten zákaz je jediný rozpoznávací prvok ako rozoznať chodca, ktorý chce priechod použiť od chodca, ktorý priechod použiť nechce. Napríklad len na danom mieste telefonuje alebo sa rozpráva.
Aká povinnosť pribudne vodičom?
Vodičom pribudne viacero povinností, konkrétne nový § 4a Povinnosti vodiča voči chodcom pri prechádzaní cez priechod pre chodcov
(1) Vodič je povinný umožniť bezpečný prechod cez vozovku chodcovi, ktorý vstúpil na priechod pre chodcov alebo sa naňho zjavne chystá vstúpiť.
(2) Vodič je povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len dostatočne nízkou rýchlosťou tak, aby bol schopný v prípade potreby pred ním zastaviť vozidlo a umožniť bezpečný prechod chodca podľa odseku 1.
(3) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov, aby umožnil chodcovi prejsť cez vozovku, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo.
(4) Ustanovenia odsekov 1 až 3 neplatia pre vodiča električky.
Absolútna prednosť pre chodcov je mýtus, a veľmi nebezpečný!
Je možné pripravované zmeny považovať za absolútnu prednosť pre chodcov?
Nie! Nejde o absolútnu prednosť pre chodcov a to ani pri prechádzaní cez priechod pre chodcov.
Prečo média pripravovanú zmenu nazývajú nesprávne!?
Média potrebujú mať najvyššiu sledovanosť a čítanosť aby maximalizovali tržby z reklamy a tomu sa všetko prispôsobuje. Preto volia také nadpisy a tak pomenovávajú témy aby zaujali čo najviac.
Ak chodec dostane nepravdivú informáciu, že má absolútnu prednosť, môže ho to stáť aj život!
Áno. Presne to sa stalo v susednej Českej republike!
Týždeň keď začala novinka platiť, bol som v Prahe. Ráno všetky rozhlasové stanice informovali, že chodci majú od dnes prednosť a že vodiči sú povinní im ju dať. Potom počas dňa v správach začali pribúdať informácie o zrazených a usmrtených chodcoch. Už okolo obeda sa zmenilo vysielanie rozhlasových staníc. Odrazu si spomenuli, že chodci nemajú len práva, ale aj povinnosti o ktorých dovtedy nehovorili.
Začali uvádzať, že chodci nesmú vstupovať na priechod pre chodcov keď svieti na semafore červený signál, že sa musia pozerať pred seba a na prichádzajúce vozidla, či fyzikálne dokážu zastaviť, že keď ide vozidlo s majákom alebo električka, tak na priechod nesmú vstupovať, ale že im musia umožniť voľný prejazd...
Čiže za tých 8 mŕtvych môžu média, ktoré neinformovali o povinnostiach, ale len o právach?
Áno aj nie. Na Slovensku aj v Českej republike platí, že neznalosť zákona neospravedlňuje. Čiže každý si má sám zákony naštudovať a dodržiavať. Iná vec je vzdelávanie cez média. Práve v tejto oblasti média zlyhali, lebo významná časť chodcov sa spoliehala práve na informácie z médií.
Ako to bude na Slovensku ak zmena prejde?
Aj na Slovensku bude mimoriadne záležať na médiách. Samoštúdium zákonov máme na veľmi nízkej úrovni. Významná časť chodcov, cyklistov, ale aj vodičov sa spolieha na informácie z médií a pokiaľ tie informácie nebudú obsahovať najprv povinnosti a potom práva, tak scenár z Českej republiky sa môže zopakovať aj na Slovensku!
Ako má chodec prechádzať cez priechod pre chodcov keď nie je riadený semaforom?
Ak chodec príde k priechodu pre chodcov, cez ktorých chce prejsť, má povinnosť pozerať sa pred seba, aby nevstúpil do dráhy práve prechádzajúceho vozidla, najmä jazdnej súpravy. Má povinnosť pozrieť sa na prichádzajúce vozidlá, či medzi nimi ide vozidlo s právom prednostnej jazdy alebo električka respektíve iné koľajové vozidlo, ktorému je povinný umožniť prejazd. Na priechod pre chodcov nesmie vstúpiť náhle. To znamená, že nesmie donútiť vozidlá k núdzovému brzdeniu.
Ak chodec chce povedať vodičovi, že prejdi najprv ty, tak spraví jeden alebo dva kroky späť od okraja chodníka. Ak už chce prejsť tak sa postaví na okraj chodníka k priechodu pre chodcov, čo znamená informáciu pre vodičov, aby mu dali prednosť.
Pre vodičov pribudla nová povinnosť, ísť k priechodu pre chodcoch len primerane nízkou rýchlosťou a ak vidia chodca, pri priechode pre chodcov na okraji chodníka, tak majú povinnosť zastaviť a dať chodcovi prednosť. Ak prednosť nedajú, je to na pokutu. Predpokladám, že k tomu účelu pribudnú kamery a budú riešiť priestupky na priechodoch pre chodcov cez objektívnu zodpovednosť.
Čo odporúčam vodičom?
Priechod pre chodcov znamená miesto na bezpečné prechádzanie pre chodcov a preto sa k nemu treba blížiť primerane zníženou rýchlosťou a dobre sa pozerať. Na druhú stranu odporúčam vybaviť si vozidlo palubnou kamerou, z ktorej záznam dokáže vyviniť vodiča, keď počas príjazdu vozidla k priechodu pre chodcov, tam chodec nebol a potom chodec náhle bez pozretia sa na prichádzajúce vozidlá vbehol tesne pred vozidlo alebo do vozidla narazil z boku. Lenže taký záznam môže byť použitý aj opačne, že už z diaľky, pri príjazde k priechodu budú na ňom vidieť chodci a vodič im prednosť nedal.
Záver?
Chodci dostanú nové povinnosti a nové práva. Vodiči vrátane cyklistov a kolobežkárov dostanú len nové povinnosti. Absolútna prednosť pre chodcov je mýtus, a veľmi nebezpečný.