Viac ako tretina elektrickej energie v Nemecku bola vyrobená spaľovaním uhlia. Presnejšie povedané 36,3 percenta z 118,1 TWh dodaných do siete počas tretieho kvartálu 2022, informuje v najnovšej správe Spolkový štatistický úrad Destatis.

Vlani na západ od ČR pritieklo do rozvodnej siete za tretí štvrťrok 2021 o 0,5 percenta menej elektriny, z uhlia však bolo vyrobených „len“ 31,9 percenta energie. V porovnaní s aktuálnym stavom to predstavuje medziročný nárast o 13,3 percenta.

Nemci môžu za zvýšenú produkciu emisií aj kvôli rýchlemu odstavovaniu atómových elektrární, takže ich podiel na výrobe elektrickej energie sa za rovnaké obdobie prepadol takmer o polovicu (o 47,8 %), konkrétne zo 14,1 na 7,4 percenta.

Zaujímavé je, že napriek vysokým cenám stúpol tiež podiel elektriny vyrobenej zo zemného plynu – z 8,8 na 9,2 percenta.

Len pre poriadok dodávame, že konvenčným spôsobom Nemci stále vyrábajú 55,6 percenta energie, ale aj kvôli poklesu produkcie elektriny z atómových elektrární tento podiel medziročne spadol o 3 percentá, z pôvodných 57 percent v treťom kvartáli 2021.

To samozrejme znamená, že stúpla tiež produkcia energie z obnoviteľných zdrojov zo 43 na 44,4 percenta a Nemci za to môžu poďakovať aj väčšiemu počtu slnečných dní. Podiel elektriny z solárnych elektrární totiž stúpol z 13,3 na rovných 16 percent.

Ako vyzerá celková bilancia výroby elektricky v Nemecku z pohľadu produkcie CO2? Nie najlepšie. Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie (UBA) vzniklo pri výrobe 1 kWh 420 gramov CO2, to však nie je aktuálna hodnota. Hovoríme o celkovom priemernom čísle za rok 2021, zatiaľ čo v 2020 to bolo „len“ 375 gramov CO2 na 1 kWh.

Aj z vyššie uvedeného príliš nepochybujeme o tom, že priemer za rok 2022 bude aj kvôli zvyšujúcemu sa podielu uhlia ešte vyšší.

UBA navyše uvádza, že ak by sme zobrali emisie aj z reťazcov predradených priamej výrobe elektrickej energie, podľa úradu v skutočnosti vzniklo v roku 2021 pri produkcii jednej kilowatthodiny až 485 g CO2. Čo by znamenalo, že za rok 2022 budú Nemci atakovať hranicu 500 gramov oxidu uhličitého/1 kWh.

Čo to znamená pre tamojšieho majiteľa napríklad Volkswagenu ID.3? Podľa nemeckej stránky Spritmonitor majú vodiči tohto modelu priemernú spotrebu 18,69 kWh na 100 km. Inak povedané, ich autom spotrebovaná elektrická energia zodpovedá 9064 gramov oxidu uhličitého na 100 km, alebo tiež 90,6 g CO2 na jeden kilometer. A to hovoríme o roku 2021.