Medzi mestami, ktoré dotácie pozastavili, sú Čeng-čou, Luo-jang, Šen-jang, Čchung-čching a región Sin-ťiang. V Čeng-čou a Luo-jang za rozhodnutím stojí vyčerpanie prvej vlny financií z Pekingu. V Šen-jangu a Čchung-čchingu išlo o úpravu pravidiel s cieľom zvýšiť efektivitu využitia kapitálu.
Dotácie ako motor predaja
Čínska vláda už dlhšie využíva dotácie na podporu predaja veľkých položiek, ako sú autá, domáce spotrebiče či elektronika. Tieto stimuly majú rozhýbať spotrebu v čase, keď nálada spotrebiteľov klesá kvôli pretrvávajúcej realitnej kríze, stagnujúcim mzdám či rastúcej nezamestnanosti.
O popularite programu svedčí fakt, že len do konca mája bolo podaných viac ako 4 milióny žiadostí o dotáciu na výmenu vozidla. Práve tieto dotácie sa podpísali pod nečakane silný rast maloobchodných tržieb v máji – až o 6,4 % medziročne.
Prečo sa peniaze minuli tak rýchlo?
Jedným z dôvodov je aj využívanie systému, najmä predaj tzv. „zero-mileage“ áut – teda prakticky úplne nových vozidiel, ktoré ale díleri predávajú s veľkými zľavami ako jazdené. Takže síce majú nízke marže, ale dodávajú na trh veľké objemy áut, čím rýchlejšie vyčerpávajú dotačný program. A vyvolal reakciu regulátorov, ktorí už avizujú úpravy systému.
Čo bude ďalej?
Zatiaľ nie je jasné, kedy centrálna vláda uvoľní ďalšiu vlnu financií. Národná rozvojová a reformná komisia aj ministerstvo financií však potvrdili, že dotácie budú pokračovať až do konca roka 2025. Analytici očakávajú, že nové peniaze by mohli byť k dispozícii už v treťom štvrťroku, teda od júla.
Dôležité čísla a fakty:
- Dotácia na jedno auto môže dosiahnuť až 20 000 jüanov (približne 2400 eur).
- Odhaduje sa, že až 70 % májových nákupov nových áut v Číne bolo realizovaných s využitím tejto dotácie.
Ako sa to môže dotknúť automobilového trhu?
Pozastavenie dotácií môže spôsobiť citeľné spomalenie predaja nových áut, čo zasiahne najmä domácich výrobcov a môže viesť k ďalšiemu znižovaniu cien v už prebiehajúcej cenovej vojne. Slabšie značky môžu čeliť finančným problémom (čo sa už deje), zatiaľ čo veľké automobilky budú musieť prehodnotiť svoje stratégie.
Keďže Čína je najväčší automobilový trh sveta, výkyvy v jej predaji sa môžu odraziť aj na globálnych cenách a exporte, čo môže vyvolať reakcie v Európe či USA. Ako sa čínsky automobilový trh s touto situáciou vyrovná a aké opatrenia zavedie vláda, bude kľúčové nielen pre domácich výrobcov a zákazníkov, ale aj pre celý globálny automobilový sektor.