Nissan chce v priebehu nasledujúcich piatich rokoch investovať do elektrickej mobility, infraštruktúry pre elektromobily a moderných technológií najmenej 15 miliárd eur. Výsledkom má byť 23 elektrifikovaných modelov predstavených a uvedených na trh do roku 2030, pričom 15 z nich má byť čisto elektrických.

Aj s ohľadom na politiku EÚ chce mať Nissan v roku 2026 až 75 percent všetkých áut predaných v Európe buď poháňaných len batériami alebo benzín-elektrikou. V Japonsku má byť tento podiel (v rovnakom čase) 55 percent a v Číne 40 percent.

Revolúcia v kvalite a cene batérií?

Do roku 2028 má Nissan v pláne predstaviť vlastné akumulátory s pevným elektrolytom ASSB (all-solid-state batteries), ktoré by mali podľa oficiálnej tlačovej správy automobilky znížiť časy nabíjania o tretinu a zároveň znížiť i ceny článkov.

V roku 2028 má stáť 1 kWh pod 75 dolárov a o niečo neskôr firma počíta s cenou 65 dolárov za 1 kWh (v roku 2020 to bolo v priemere 137 dolárov za 1 kWh a odhaduje sa, že pri cene 60 USD/1 kWh môžu byť elektromobily lacnejšie než autá so spaľovacími motormi).

Aj v rámci tohto projektu Nissan počíta, že spoločne so svojimi partnermi bude v roku 2026 vyrábať batérie s celkovou kapacitou 52 GWh a do roku 2030 chce toto číslo zvýšiť až na 130 GWh. Firma zároveň sľubuje, že len do roku 2026 investuje do nabíjacej infraštruktúry minimálne 156 miliónov eur.

Aby Japonci zdôraznili svoje zámery, súčasne s projektom Nissan Ambition 2030 predstavili aj štyri nové koncepty. Či sa aspoň niektorý z nich stane predobrazom skutočných chystaných sériových modelov, automobilka neprezradila, s ohľadom na jednotný štýl noviniek sa ale dá predpokladať, že toto je dizajnový smer, ktorým sa Nissan bude v najbližších rokoch uberať.

Nissan Surf-Out ukazuje, ako by mohol vyzerať budúci pick-up, teda buď Navara alebo Frontier. Max-Out je pre zmenu dvojsedadlový roadster bez nadväznosti na sériové auto, Hang-Out má byť SUV do prírody a Chill-Out máme najskôr považovať za mestský crossover.

O technike týchto áut nič nevieme, automobilka však na niekoľkých obrázkoch predstavila aj elektrickú platformu, ktorá by mohla byť spoločným menovateľom všetkých štyroch konceptov. Elektromotory má na prednej i zadnej náprave, akumulátory uložené v podlahe a zavesenie všetkých štyroch kolies je tvorené dvojitými lichobežníkovými ramenami. 

Bez zaujímavosti nie je ani informácia o chystanej technike autonómneho riadenia. Nissan ambiciózne hovorí, že všetky jeho modely majú dostať do roku 2030 Lidar novej generácie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 7 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Nissan