Správy a špekulácie o tom, že Škoda chce postaviť nový závod vo východnej Európe, lietajú svetom odvtedy, čo materská spoločnosť VW informovala, že chce postaviť novú fabriku s výrobou áut pre viacero značiek koncernu súčasne. Škoda sa v tejto súvislosti spomína najčastejšie preto, lebo práve ona má dostať vo fabrike prednosť a vyrábať tam najviac áut.

Škoda CEO Bernhard Maier: "Ešte stále sme vo fáze analýz. Nie je to jednoduché rozhodnutie. To urobíme v prvom polroku 2019." Podľa interného plánu má fabrika začať chrliť autá po roku 2022. No VW stále viac hrozia štrajky a nespokojnosť domácich nemeckých pracovníkov pre tieto rozhodnutia...

Odbory OG Metall tvrdia, že najprv chcú vidieť naplno využité kapacity fabrík doma v Nemecku, až potom nebudú blokovať výrobu v zahraničí. Srbský denník Vecernje Novosti už pred pár týždňami tvrdil, že Volkswagen sa už rozhodol pre Srbsko. Majú sa tam stavať SUV pre Škodu a SEAT.

Iné zdroje tvrdia, že preferovanou krajinou je Turecko, no to už pre jej aktuálne ekonomické problémy neplatí a navyše nestabilita ohrozuje jej pozíciu ako najväčší vývozca áut do EÚ.

Minuloročný dramatický prepad tureckej líry zásadne znížil predaj áut a ľahkých úžitkových áut až o 35 % a tým spôsobil 9 % prepad výroby áut. Bulharsko a Rumunsko sú vraj ešte donedávna tiež boli v hre o miesto fabriky. 

Srbsko má fabriku FIAT v Kragujevaci, ktorá produkuje FIAT 500L minivan. Počas zimy mala fabrika 2-mesačnú odstávku, keďže záujem o toto auto klesá. Lokálne média špekulujú o tom, že FIAT prinesie do fabriky výrobu malého SUV ešte tento rok.

Naopak ohromný záujem o nové Škody znamená plný výkon v oboch fabrikách v Česku a napriek tomu stále predlžujúce dodacie lehoty. Maier potvrdil, že úspech modelu Kamiq je ohrozený veľmi obmedzenými počtami áut na predaj.

VW AG kompletne reorganizuje výrobu v celej Európe. V domácich fabrikách chce preferovať výrobu elektrických áut a klasické autá vysunúť viac do východnej Európy. V tomto kontexte sa pravdepodobne aj VW Passat B9 od roku 2023 bude vyrábať v Česku, vo fabrike Kvasiny. Na rovnakej linke by bežal aj Superb a Kodiaq. Škoda však musí vyriešiť nápor lokálnych odborov v ČR, ktoré chcú pre zamestnancov lepšie platy a viac výhod. Keďže nezamestnanosť v Česku je nízka, majú silnú vyjednávaciu pozíciu.