Polovica nových áut má vybitú batériu

Polícia SR má dlhodobo prestarnutý vozový park. Stáva sa to minimálne každú dekádu. Nie je ani tak problém s vekom áut, ale ich nájazdom a super intenzívnym používaním. Ak je priemerný vek áut na Slovensku 15 rokov a mnohí majitelia sú so stavom, vekom, výbavou a vlastnosťami svojich áut spokojní, ten meter v žiadnom prípade nemožno aplikovať na tak extrémnu služobnú vyťaženosť.

Dávno bolo zrejmé, že vozový park polície bolo najvyšší čas obnoviť. Nejedno auto v ich službách malo najazdené viac než pol milióna km! Na to však, samozrejme, neboli nikde zvyšné peniaze. Ako z toho von? Naskytla sa príležitosť z postpandemického plánu obnovy EÚ. To však má svoje pravidlá a podmienky. Tu bolo nutné vybrať "papierovo zelené" autá. Prísnym kritériám súčasného vnímania ekologických áut, kde snáď jediný parameter je lokálna emisia CO2, by vyhovovali elektromobily alebo plugin hybridy. Nič iné by preplatené nebolo!

Štát teda vybral a pre potreby polície zadovážil až 600 nových áut. Pochopiteľne plug-in hybridy. Asi sa vôbec nemusíme baviť o nevhodnosti len plne elektrických BEV pre potreby polície. A to kdekoľvek, nie len v SR!

Plugin hybrid treba používať správne! Inak je neekologickejší než bežné auto

"Ekologickosť" plugin hybridov tkvie jedine v tom, že sa budú nabíjať z elektrickej siete. Nie niekedy, ale denne, alebo aj viackrát denne! Aby čo najviac jazdili v EV móde. Aká je realita? Nuž typický slovenská...

Zhruba polovica áut jazdí s neustále, alebo veľmi často vybitou batériou. Na otázku prečo je viacero odpovedí a dôvodov. Výsledok je, že s priemerne 250 kg neustálou záťažou v podobe akumulátora, elektromotora, riadiacej elektroniky, palubnej nabíjačky a ďalších nutných periférií sa po vybití nesprávajú ako bežné vozidlá na benzín. Práve naopak! Porušujú jedno zo základných pravidiel ekonomickej jazdy - vozia jalovú hmotnosť. To znamená, že polícia k splneniu ekologických cieľov neprispieva. Naopak, ešte ich významne zhoršuje!
 

Každé 5. auto žerie viac než 21 l, každé 4. slope do 10 l benzínu na sto!

Muži zákona doplnili konkrétne štatistiky ohľadom toho, akú majú nové hybridné autá spotrebu. “20 % nových plugin hybridov má enormne vysokú reálnu spotrebu až 21 litrov, 27 % má spotrebu nad 8 do 10 litrov,” uviedol Michal Slivka z policajného prezídia.

Čo je dôvodom takéhoto stavu? “Nestíhajú sa nabíjať, potom jazdia primárne na benzín,” posťažoval sa nedávno pre TV Markíza minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Prvý muž rezortu ohlasuje v tejto súvislosti aj zámer podať trestné oznámenie.

Celá situácia je však zložitejšia. Bolo predsa podmienkou EÚ, aby boli nové autá ekologické. Inak by finačné prostriedky neuvoľnila vôbec. “Emisnú normu spĺňali len plug-in hybridy a BEV, preto boli aj také autá zakúpené. Ak by sme nesplnili podmienku, neboli by nakúpene žiadne autá,” ozrejmil exminister vnútra Roman Mikulec.

Na diaľnice a služby bez prestávok nie sú vhodné!

Polícia priznáva, že niektoré autá sa striedajú aj v 12-hodinových službách bez prestávok. Práve to je dôvod, prečo sa nestíhajú nabiť a jazdia vybité s menej ekologickou prevádzkou.

“Často robíme také rozhodnutia o kúpe bez analýzy, čo vlastne potrebujeme, a keď nám to  prax ukáže, tak sme prekvapení. Rozhodne však za to samotné autá nemôžu a určite sa v nejakom režime využívať dajú,” komentuje pre TV Markíza situáciu Alex Štefuca z TOPSPEED.sk

Jedným z argumentov mužov zákona je, že hybridy často nemajú kde nabíjať. “Nabíjanie je možné všade. Nezdá sa mi že na niektorých policajných staniciach nie je možné autá nabiť. Veď tam majú minimálne rýchlovarnú kanvicu,“ povedal Štefuca. Pochopiteľne, treba si uvedomiť či také nabíjanie má zmysel a je realizovateľné. Iste nebudú policajti nabíjať autá káblom cez otvorené okno, predĺžovačkou cez dvere. Dá sa chápať, že ak policajná stanica nemá exteriérové zásuvky, je to problém. A rovnako si treba uvedomiť, že nabíjanie takého auta cez 230 V zásuvku so 16A ističom trvá doplna poľahky aj 3 - 5 hodín (podľa veľkosti trakčného akumulátora).

Celková situácia sa má sčasti zlepšiť. Štát chce dobudovať 45 nabíjacích bodov. Taktiež je v pláne nákup mobilných nabíjačiek, a to na policajných staniciach, kde vraj nie je možné využiť iné riešenie.

Štefuca vidí ako problém aj to, pokiaľ policajti využívajú nové plug-in hybridy na rýchlych cestách. „Úplne nevhodné sú na diaľnicu, no hodia sa do mestských podmienok, kde využívajú rekuperáciu,“ uzatvára motoristický novinár. Totiž v čase, keď je akumulátor v PHEV vozidle "úplne" vybitý, také auto sa stále správa ako hybrid a je dávno zrejmé, že tie sú prevádzkou najvhodnejšie do obcí, miest - jednoducho do mestskej a prímestskej premávky.

Zdroj: TVnoviny.sk / foto: Ministerstvo vnútra SR