Koeficient vypustených CO2?

Nový zákon má do registračného poplatku doplniť koeficient závislý od emisnej triedy, resp. množstva vypúšťaných emisií. Zatiaľ nevieme detaily, ale ak to bude fungovať ako v zahraničí, pribudne nám koeficient podľa vypustených CO2.

Ak to však budeme chcieť zjednotiť (u nás sa emisie CO2 doteraz nikdy neriešili), môže vzniknúť aj kategória rozdelenia vozidiel podľa zaradenia do emisnej triedy Euro, niečo podobné ako majú v susednej Českej Republike s eko poplatkom. Ten však zaplatí majiteľ pri prihlásení/prepise len raz. U nás sa to má platiť pri zmene majiteľa vždy!

Má nový návrh logiku?

Teda ak auto zmení majiteľa za rok 2 krát, zaplatí zaň nový majiteľ nášmu štátu eko poplatok 2-krát. Ak však iné auto zmení majiteľa len raz za 10 rokov, zaplatí poplatok raz za 10 rokov. Pritom môže ísť o identické autá, ktoré vypúšťajú rovnaké emisie. Ak najazdia porovnateľné kilometre, prostrediu škodia rovnako. Ak auto, ktoré si majiteľ drží a nepredá ho, jazdí intenzívne, ekológii uškodí viac. Vidíte v tom logiku? Ja veru nie!

Riešiť emisnú stopu auta opakovane pri registrácii je totiž len ďalší nástroj, ako dostať z majiteľov áut peniaze, ktoré nezodpovedajú reálnemu zaťaženiu prírody. Toto skutočne nebude nič nové, len sprostý systém, ako z motoristov vytiahnuť ešte ďalšie peniaze.

Spojitosť s najazdenými km

Aby som len nekritizoval, skúsim navrhnúť, ako by to mohlo fungovať a malo to zmysel. Ak by totiž podobný emisný koeficient pridali k plateniu PZP, avšak započítali doň najazdené km za rok (podľa ktorých by sa aj vypočítala výška PZP), zrazu by to celé mohlo mať aj logiku v súvislosti so zaťažením životného prostredia.

Ak totiž auto vyprodukuje emisie CO2 na úrovni 300 g/km a najazdí ročne 1 000 km (športová víkendovka, tretie auto v rodine, auto starších ľudí), určite má absolútne vzaté menší dopad na životné prostredie, ako firemná Octavia síce s "krásnymi" 95 g C02 na km, avšak s ročným nájazdom viac než 50 000 km. O podstatne väčšom riziku spôsobenia nehody počas tých 50 000 km voči 1 000 km asi ani nemusím písať. Nebudem rozoberať tému, že starý vodič počas 1 000 km môže mať vysokú pravdepodobnosť nehody, takým štýlom sa spravodlivé zaťaženie nedá dosiahnuť nikdy a vyššie spomínam autá pre radosť zo života, nie len dôchodcov.

Ako nový poplatok vidíte vy?

Súhlasíte s dodatočným emisným zaťažením? Ak áno, máte návrh na spravodlivejšie daňové rozdelenie? Ak áno, napíšte ho do diskusie. Alebo by ste nechali súčasný systém bez emisného zaťaženia (o neférovosti niektorých druhov áut s ich nelogickými údajmi v kolonke spotreba a emisie nemusíte písať, to viem)?

NOVÉ ZDANENIE ÁUT V DUCHU EKOLÓGIE JE:
  • správna cesta ako čistiť vzduch ( 2% )

     

  • dobrý nápad, ale zlá realizácia ( 5% )

     

  • nemáme tých daní dosť? ( 93% )

     

Odpovedalo 1315 ľudí