Župný obchvat, ktorý má riešiť zhoršujúcu sa dopravnú situáciu pred vstupom do Bratislavy, je špecifický tým, ako sa bude postupne stavať. "Vzhľadom na náročnosť samotnej stavby nie je možné realizovať obchvat Malokarpatska ako jednu ucelenú stavbu. Sú zadefinované konkrétne úseky výstavby. Budú sa realizovať ako samostatne fungujúce celky, ktoré sa budú následne vzájomne prepájať," priblížil ešte v roku 2022 predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.

Zo župy teraz avizujú, že chcú zabezpečiť zaradenie nového obchvatu medzi strategické investície, aby sa naň vzťahoval nový zákon ministra dopravy Ráža. Ten umožňuje urýchliť výstavbu, skracuje lehoty a mení vyvlastňovanie pozemkov.

„Po schválení zákona o strategických investíciách plánuje kraj zaradiť obchvat malokarpatského regiónu (všetky etapy) medzi zoznam projektov. Z hľadiska časového harmonogramu odhadujeme skrátenie predprojektovej prípravy o približne dva roky,“ uviedol pre Hospodárske noviny hovorca župy Michal Feik.

Aké stavby zahŕňa obchvat Malokarpatska?

Celkovo má obchvat stáť 500 miliónov eur a skladá sa z nasledovných projektov:

Obchvat Slovenského a Chorvátskeho Grobu, konkrétne prvú časť, otvorili už v roku 2022. Pokračovanie má byť hotové v roku 2026. Dosiahnuť dohodu s majiteľmi pozemkov by sa mohlo podariť vďaka zákonu o strategických investíciách.

V príprave sú už aj ďalšie etapy, a to konkrétne obchvat Svätého Jura, Pezinka, Viničného, Modry a Dubovej. Obchvat Modry by sa mohol začať podľa HN stavať v roku 2026 a obchvat Svätého Jura okolo roku 2028. Čo sa týka obchvatu Pezinka, ten by mohol nasledovať taktiež v roku 2028. Termíny začiatku výstavby jednotlivých obchvatov sa môžu skrátiť, ak bude schválený zákon ministra dopravy Ráža.

V prípade Pezinka aj Svätého Jura sa hovorí o štvorprúdovej ceste, aby obchvat netrpel pod náporom zahusťujúcej sa cestnej premávky. Nad obchvatom Svätého Jura však ešte visí značný otáznik. Neisté je, či bude môcť prechádzať chráneným územím a v prípade, že nie, celý projekt by sa výrazne predražil kvôli plánovanému tunelu.

Nižšie v článku nájdete vizualizáciu, ktorú v minulosti zverejnil Bratislavský samosprávny kraj.